Hoe boek je bankkosten in je boekhouding?

Bankkosten boek je in de boekhouding zoals je dat ook met andere kosten zal doen, al is er géén sprake van btw. De Belastingdienst hanteert een vrijstelling van de btw voor dit type kosten, waardoor het niet nodig is om daar rekening mee te houden.

De Belastingdienst hanteert een vrijstelling van de btw voor het betalingsverkeer. Op die manier zijn bijvoorbeeld kosten voor handelingen voor betaalrekeningen, spaarrekeningen, overmakingen, schulden en bemiddeling vrij van btw. Dat geldt ook voor vergoedingen voor af- en bijschrijvingen, kosten van spaarrekeningen en het innen van schulden.

Let op: houd er bij dat laatste rekening mee dat alleen het innen is vrijgesteld van btw, indien er sprake is van aanvullende dienstverlening dient daarover wel btw betaald te worden.

Bankkosten zonder btw

Er is dus sprake van bankkosten in de boekhouding zonder btw. Stel dat de bank voor een kwartaal een bedrag van €69 in rekening brengt. Het gaat om dan €69 aan kosten en €0 aan btw. Dat betekent in de praktijk dat je niets met de btw hoeft te doen op het moment dat je de bankkosten in een online boekhoudprogramma wilt boeken.

Bankkosten in het online boekhoudprogramma

Maak je gebruik van een online boekhoudprogramma en wil je de bankkosten boeken? Je komt ze dan tegen in het overzicht van banktransacties. Daar kun je de verschillende transacties toewijzen aan (kosten)rubrieken, om ze te verantwoorden. De bankkosten kun je toewijzen aan de rubriek voor ‘Bankkosten’, zodat deze op de juiste grootboekrekening terechtkomen. Het online boekhoudprogramma zal er in die gevallen over het algemeen automatisch voor zorgen dat het btw-tarief op ‘geen’ of ‘vrijgesteld’ wordt ingesteld, waardoor de administratie klopt.

Wil je de bankkosten handmatig boeken? Zorg er dan dus voor dat je de kosten op de grootboekrekening voor de bankkosten boekt. Je hoeft niets te doen met de btw, omdat er geen sprake is van betaalde btw.