Starten als ZZP’er: waar moet je aan denken om jouw bedrijf te starten? | MoneyMonk

Starten als ZZP’er: waar moet je aan denken om jouw bedrijf te starten?

Je wilt starten als ZZP’er. Maar, waar begin je? En wat mag je in ieder geval niet over het hoofd zien? Ben je bijvoorbeeld verplicht om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel? De kans is groot dat je deze en een aantal andere vragen hebt. Waar je een antwoord op wilt, om je zo goed mogelijk voor te bereiden.

Wij helpen je jouw bedrijf starten, in 7 handige stappen. Natuurlijk met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, net als met aandacht voor de boekhouding. En voor alles dat erbij komt kijken, zodat je zeker weet dat je niets over het hoofd zal zien.

Wanneer ben je ZZP’er?

Wanneer ben je eigenlijk ZZP’er als je gaat starten? En kun je niet gewoon aan de slag als freelancer? In de beide gevallen heb je geen (vast) dienstverband, omdat je opdrachten uitvoert voor verschillende opdrachtgevers. De twee termen worden vaak door elkaar heen gebracht.

Je kunt je bij de Kamer van Koophandel niet inschrijven als ‘ZZP’er’ of als ‘freelancer’. In plaats daarvan kies je een rechtsvorm, zoals een eenmanszaak. Met jouw eenmanszaak kun je als ZZP’er of freelancer aan de slag. Of als allebei, als je de termen voor verschillende klanten door elkaar heen wilt gebruiken.

Bedrijf starten in 7 stappen

Benieuwd hoe je jouw bedrijf kunt starten? We zetten het in 7 stappen voor je op een rij:

  • Goede voorbereiding
  • Houd je aan de wet DBA
  • Bepaal je uurtarief
  • Beperk de risico’s
  • Kies je rechtsvorm
  • Schrijf je in bij de KvK
  • Zet de administratie op

1. Goede voorbereiding

Een goed begin is het halve werk, ook als je gaat starten als ZZP’er. Door je goed voor te bereiden, bijvoorbeeld met de KvK Krachtmeting om jouw vaardigheden als ondernemer alvast te testen.

Je schrijft natuurlijk een ondernemingsplan of een businessplan, waarmee je op papier zet wat je allemaal van plan bent. En waarmee je nadenkt over de haalbaarheid, bijvoorbeeld om voldoende klanten te vinden en die op een goede manier van dienst te zijn.

Tip: denk alvast na over de manier waarop je wilt gaan werken. Ga je dat vanuit huis doen of huur je een kantoorlocatie? Bereid je er goed op voor, bijvoorbeeld door eens met andere ZZP’ers te praten die onlangs hun bedrijf zijn gestart.

2. Houd je aan de wet DBA

Wil je starten als ZZP’er? Je zal je ook netjes aan de wet moeten houden. Belangrijk voor jou is de Wet DBA. Door je hier netjes aan te houden ben je straks daadwerkelijk zelfstandig en zal de Belastingdienst je niet behandelen als iemand die verkapt in loondienst is.

Je bent als ZZP’er verantwoordelijk voor de relatie die je hebt met jouw opdrachtgevers. Als ondernemer, in plaats van als medewerker. Door je eigen belastingen af te dragen en door aan de andere kant zelf te bepalen op welke manier je werkt.

3. Bepaal je uurtarief

Je kunt geen bedrijf starten zonder ook jouw uurtarief te bepalen. Dat is het bedrag dat je klanten straks in rekening brengt, op het moment dat je jouw diensten levert. Je hebt in principe twee mogelijkheden:

  • Een hoog uurtarief

    Zet je hoog in? Het straalt positief af op de kwaliteiten die je te bieden hebt. Iets dat duur is zal waarschijnlijk goed zijn. Houd er aan de andere kant rekening mee dat je in het begin meer moeite zal moeten doen om klanten te vinden.

  • Een laag uurtarief

    Begin je laag? Pas op dat het er niet op lijkt dat je bezig bent met een hobby. Zorg er bovendien voor dat je voldoende verdient om jouw belastingen te betalen, geld te reserveren voor een vakantie en onvoorziene kosten. Je hebt waarschijnlijk snel veel klanten, maar het is lastig om de tarieven bij hen later te verhogen.

4. Beperk de risico’s

Zodra je gaat starten als ZZP’er ben je zelf verantwoordelijk voor een aantal dingen die anders een werkgever voor je regelt. Je zal daar verzekeringen voor moeten afsluiten of de risico’s zelf moeten dragen.

Denk in ieder geval aan een verzekering voor:

  • Arbeidsongeschiktheid
  • Bedrijfsaansprakelijkheid
  • Beroepsaansprakelijkheid
  • Rechtsbijstand

En wil je sparen voor jouw pensioen? Ook dat zal je zelf moeten regelen. Alleen op die manier zorg je ervoor dat je bovenop de AOW een aanvullende uitkering kunt krijgen zodra je recht hebt op pensioen.

5. Kies je rechtsvorm

Een belangrijke keuze als je jouw bedrijf wilt starten is die voor de rechtsvorm. De meeste ZZP’ers schrijven zich in met een eenmanszaak. Dat betekent dat jij als persoon eigenlijk ook het bedrijf bent. Je maakt weinig kosten, maar het betekent ook dat je persoonlijk aansprakelijk bent voor eventuele schulden van het bedrijf.

Tip: een andere rechtsvorm gebruiken? Laat je adviseren over een VOF, een BV, NV, CV, stichting of een vereniging.

6. Schrijf je in bij de KvK

Alle bovenstaande stappen doorlopen? Dan wordt het tijd om je te gaan inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je kiest zelf een bedrijfsnaam en maakt een afspraak bij de KvK.

Daar kun je jouw bedrijf inschrijven, door de medewerker te vertellen wat je van plan bent om te gaan doen. Op die manier krijg je een SBI-code. Die heb je in de dagelijkse praktijk daarna niet meer nodig, maar wordt gebruikt door overheidsinstanties, brancheorganisaties, pensioenfondsen, banken en verzekeringsmaatschappijen. Als je andere activiteiten gaat ondernemen is het daarom belangrijk om dit aan de KvK door te geven.

Tip: na jouw inschrijving bij de KvK ontvang je ook een btw-nummer van de Belastingdienst, als je voldoet aan de voorwaarden om ondernemer te zijn voor de btw.

7. Zet de administratie op

Zet tenslotte de administratie op als je gaat starten als ZZP’er. Een belangrijke stap, waarmee je voorkomt dat onduidelijk is welke inkomsten je hebt en welke bedragen je aan de andere kant uitgeeft.

Starten met boekhouden hoeft met onze tips niet moeilijk te zijn. Bijvoorbeeld om te voldoen aan de bewaarplicht en om netjes de inkomsten en uitgaven bij te houden.

Starten als ZZP’er: kies een boekhoudprogramma

Starten als ZZP’er en benieuwd hoe je daarna aan de slag kunt met jouw boekhouding?

Ontdek MoneyMonk: hét administratiepakket voor ondernemers.


Ontdek MoneyMonk of stel ons je vragen