Salaris boeken in de online administratie en benieuwd hoe je dat kunt aanpakken? Dat hangt allereerst af van het type rechtsvorm van de onderneming. Een salarisboeking voor natuurlijke personen ziet er anders uit dan die voor rechtspersonen. We spreken zowel bij een Eenmanszaak als een Vennootschap Onder Firma (VOF) van natuurlijke personen. Heb je een Besloten Vennootschap (B.V.)? Dan is er sprake van een rechtspersoon.

Salaris boeken voor natuurlijke personen

Wanneer je in de online administratie salaris wilt boeken voor natuurlijke personen is er sprake van een ‘privé-opname’. Je neemt als het ware geld op uit het vermogen van de onderneming, dat je privé kunt gebruiken als salaris.

Dat betekent dat je een afschrijving van de bankrekening van de onderneming naar je privérekening kunt doen. Vervolgens is het van belang om die overboeking te boeken als een privé-opname, zoals je dat ook zou doen met anderen opnamen of op het moment dat je met de zakelijke rekening privé iets afrekent. Dit zorgt voor de juiste verantwoording in de online administratie, waarbij je dus niet concreet hoeft aan te geven dat het gaat om een salarisbetaling.

Online administratie van salaris voor rechtspersonen

Heb je een BV? Dan verloopt de salarisboeking net even anders. In dit geval dien je de boeking namelijk op te nemen in de Winst- en Verliesrekening.

Je hebt in de grootboekrekeningen of rubrieken binnen de online administratie twee afzonderlijke accounts nodig, namelijk die voor ‘Netto loon’ en die voor ‘Sociale lasten’. Als onderneming ben je namelijk verplicht om naast het netto loon ook de sociale lasten af te dragen, zodat de ontvanger van het salaris (bijvoorbeeld jijzelf) dat daarna niet meer hoeft te doen.

Vervolgens kun je de afschrijving van het salaris doen, net als de betaling van de sociale lasten aan de Belastingdienst. Er ontstaan op die manier twee afschrijvingen in de online administratie, die je vervolgens kunt boeken vanuit het bankboek. Boek de betaling van het nettoloon op de rubriek ‘Netto loon’ die je hebt aangemaakt en boek de betaling van de sociale lasten op de rubriek ‘Sociale lasten’. Op die manier heb je de complete loonkosten kunnen verantwoorden.

Online administratie in MoneyMonk

Doe je de online administratie in MoneyMonk? We hebben de twee verschillende salarisboekingen online voor je beschreven. Houd er rekening mee dat er niet standaard sprake is van de grootboekrekeningen of rubrieken voor het ‘Netto loon’ en de ‘Sociale lasten’, omdat we onze software specifiek op de ZZP-er inrichten.

Esther toont de app

Enthousiast? Ervaar zelf
het gemak van MoneyMonk

Stap nu over van boekhouden in Excel naar ons gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma!

De eerste 30 dagen gratis, geen betaalgegevens nodig

Aan het einde van deze pagina nog vragen?

Schakel dan hulp in van onze Support Monks

support@moneymonk.nl

Heb je een vraag over MoneyMonk?
Je kan ons ook e-mailen.

085 30 30 800

Op werkdagen bereikbaar:
9:00 - 12:30 en 13:30 - 17:30
moneymonk-team-photo