Start je gratis proefperiode!

Aan de slag

Door een account aan te maken, ga je akkoord met onze voorwaarden.

  • Geen betaalgegevens nodig
  • Je kan altijd eerst 30 dagen het hele product gratis proberen
  • Je gaat pas betalen als je zelf een abonnement selecteert
  • Kies je geen abonnement, dan ga je naar het gratis abonnement
  • Tijdens je proefperiode kan je gebruik maken van de gratis opstartservice
Support
Kennisbank
Jaar afsluiten: hoe doe je dat als ZZP’er? | MoneyMonk

Jaar afsluiten: hoe doe je dat als ZZP’er?

Ga je het jaar afsluiten of ben je benieuwd hoe dat werkt als ZZP’er? Het kan de eerste keer eenvoudig lijken of er veel op je afkomt. En heb je het al vaker gedaan, maar kun je wel weer een geheugensteuntje gebruiken? Wij zetten voor je op een rij wat de jaarafsluiting is, hoe je die doet en welke belangrijke gegevens je daarbij nodig hebt.

Dus zoek je een checklist, een stappenplan of wil je gewoon meer weten over wat erbij komt kijken als je als zelfstandige het (boek)jaar moet gaan afsluiten? Wij zetten het voor je op een rij en leggen je uit hoe je dat op de juiste manier doet. Zo weet je zeker dat je dit jaar netjes afrondt, en dat je volgend jaar weer goed van start kunt gaan.

Wat is een jaarafsluiting?

Voordat we beginnen, wat is een jaarafsluiting eigenlijk? En is het verplicht om die te maken? En wat is het verschil met een jaarrekening? We krijgen ieder jaar veel vragen van ZZP’ers, die meer willen weten over het afsluiten van het boekjaar. Daarom hebben we een aantal tips voor je op een rij gezet, zodat je met de balans en de winst- en verliesrekening aan de slag kunt gaan.

En wil je eerst eens goed weten wat de afsluiting van het jaar eigenlijk is? Het is de afsluiting van een zogeheten boekjaar. Dit loopt standaard van 1 januari tot en met 31 december, dus is dan gelijk aan een kalenderjaar. Het boekjaar moet je afronden, waarna je de mogelijkheid hebt om het volgende in de gaan. Je zorgt ervoor dat je de administratie netjes op orde hebt, zoals onder andere de Belastingdienst dat van je vraagt. Bovendien zorg je er natuurlijk voor dat je zelf het inzicht en overzicht hebt, zodat je weet hoe je er financieel voor staat.

Hoe de jaarafsluiting er precies uitziet hangt af van wat je als ZZP’er doet en hoe je de administratie hebt ingericht. Dus gebruik je een online boekhoudprogramma zoals MoneyMonk of misschien een boekhouding in Excel? In de beide gevallen moet je het jaar administratief en financieel afsluiten. De manier waarop je dat doet verschilt, maar je zorgt onderaan de streep voor dezelfde belangrijke gegevens.

Voor de jaarafsluiting verzamel je een aantal belangrijke gegevens. We zetten een aantal doelen op een rij, waar je aan het eind van het jaar voor moet zorgen:

  • Balans opstellen

    De balans is altijd een momentopname. Je doet die opname op 31 december en 1 januari, namelijk op de overgang daarvan. Op die manier stel je vast hoe je er aan het eind van het boekjaar (en dus het begin van het voldoende boekjaar) financieel voor staat. De balans bestaat uit een kant met bezittingen (activa) en schulden (passiva). Ze moeten netjes met elkaar in balans zijn. Door ieder jaar de balans op te stellen bij het afsluiten van het boekjaar zorg je ervoor dat je door de jaren heen ook de ontwikkelingen kunt gaan zien.

  • Winst- en verliesrekening maken

    Naast de balans stel je aan het eind van het boekjaar ook de winst- en verliesrekening op. Dit is een overzicht van de bedragen die je hebt verdiend, net als van de bedragen die je aan de andere kant hebt uitgegeven. Je gaat uit van de bruto omzet, min eventuele inkoopkosten en ander ekosten die je hebt gemaakt. Zo krijg je een beeld van de winst, net als een uitsplitsing van de kosten die je hebt gemaakt. En heb je verlies gedraaid? Dan kun je in dit overzicht goed zien waar de meeste kosten in zijn gaan zitten.

  • Aangifte inkomstenbelasting

    Als ZZP’er doe je aan het eind van het boekjaar aangifte inkomstenbelasting, zoals je dat misschien ook in loondienst al wel eens hebt gedaan. Het grote verschil is dat je nu de ‘winst uit onderneming’ aangeeft, in plaats van het loon dat je hebt ontvangen. Door het boekjaar als ZZP’er af te sluiten zorg je ervoor dat je de voorbereidingen treft op de aangifte. Je verzamelt en berekent de gegevens en cijfers die je nodig hebt, zodat je daarmee goed aan de slag kunt.

  • Investeringen opvoeren

    Heb je investeringen gedaan als ZZP’er? Het is belangrijk om die aan het eind van het boekjaar te verzamelen. Zodra je het boekjaar gaat afsluiten kun je die gebruiken om in aanmerking te komen voor eventuele aftrekposten. Gaat het om investeringen voor grote bedragen of werk je aan de duurzaamheid van jouw bedrijf? Dan zijn er mogelijk zelfs meer aftrekposten beschikbaar, zodat je een behoorlijk fiscaal voordeel kunt behalen.

  • Afschrijvingen boeken

    Heb je eerder geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen en moet je daarop afschrijvingen doen? Het afsluiten van het boekjaar is hét moment waarop je ook de afschrijvingen berekent. Zo waardeer je dat wat er op de balans staat voor de actuele waarde. Bovendien bied het je de mogelijkheid om gebruik te maken van fiscale voordelen, omdat je de afschrijvingen kunt aftrekken van de winst die je met jouw bedrijf maakt.

Daarnaast wil je als ZZP’er aan het eind van een boekjaar weten wat de nog te factureren omzet is en wil je bepalen wat de eventuele voorraad is op 31 december. Verder wil je nagaan of je nog klanten hebt die jou moeten betalen of dat jij nog geld moet overmaken naar leveranciers. Je boekt ook het privégebruik, waarmee je ervoor zorgt dat de administratie afsluit voor het jaar dat je achter de rug hebt.

Is de jaarafsluiting verplicht voor ZZP’ers?

Nee, het is officieel niet verplicht om voor een jaarafsluiting te zorgen. Tenminste, dan is hoe je de richtlijnen en regelgeving van de Belastingdienst zou kunnen lezen. Als ZZP’er ben je niet verplicht om officieel een afsluiting van het jaar op te stellen, zoals grotere organisaties dat wel moeten doen. Toch betekent dit aan de andere kant niet dat je zonder de administratie af te ronden zomaar het volgende boekjaar in kunt gaan.

Let op: gebruik je MoneyMonk (of een ander boekhoudprogramma)? Het is belangrijk om de jaarafsluiting wél te doen. Alleen op die manier kun je goed verder met de boekhouding voor het volgende jaar.

Je bent officieel niet verplicht om het jaar af te sluiten. Wel ben je verplicht om de aangifte inkomstenbelasting te doen. Daarnaast dien je een goede en overzichtelijke boekhouding bij te houden. Vanuit die redenen is het een goed idee om het jaar netjes af te sluiten. Zo heb je het overzicht dat belangrijk is, waarmee je zeker weet dat je goed door kunt met de administratie voor jouw onderneming.

Is dit hetzelfde als de jaarrekening?

Sommigen halen de jaarafsluiting en de jaarrekening door elkaar. Het is belangrijk om die twee los van elkaar te zien, omdat het niet hetzelfde is. We zetten de verschillen voor je op een rij:

Jaarrekening

Benieuwd naar de jaarrekening en wat dit precies inhoudt? We zetten het voor je op een rij:

  • Financieel eindverslag

    De jaarrekening van jouw onderneming kun je het best zien als een financieel eindverslag. Het helpt je om inzicht te krijgen in jouw financiële keuzes en de resultaten die je daarmee hebt geboekt. Je stelt de jaarrekening ieder jaar op, zodat je de verschillende jaren goed met elkaar kunt vergelijken.

  • Balans, winst- en verliesrekening en toelichting

    De jaarrekening bestaat uit de balans, de winst- en verliesrekening en een toelichting op de beiden. Zo zorg je ervoor dat je goed weet hoe jouw bedrijf er nu voor staat en welke prestaties je het afgelopen boekjaar hebt gerealiseerd.

  • Verplicht voor de bv, niet voor ZZP’ers

    Voor de bv is een jaarrekening verplicht. Je moet die deponeren en zorgen voor een jaarrekening met notulen van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA). De jaarrekening stuur je vervolgens naar de Belastingdienst, die hier kritisch naar zal kijken. Als ZZP’er heb je deze verplichting niet. Je kunt de jaarrekening voor je eigen administratie gebruiken.

Jaarafsluiting

Ga je de jaarafsluiting doen? We zetten voor je op een rij waar dit precies om gaat:

  • Afronding van de administratie

    Het is de afronding van het boekjaar. Je rondt een administratieve periode van 1 jaar af. De gegevens kun je gebruiken om de jaarrekening op te stellen en bijvoorbeeld de aangifte inkomstenbelasting te doen. Je bent als ZZP’er niet verplicht om een afsluiting te maken, maar handig is dat in de meeste gevallen wel.

  • Onderdeel van de jaarrekening voor bv’s

    Voor bv’s is de jaarafsluiting een belangrijk onderdeel van de jaarrekening. Sterker nog, het is de basis daarvoor waar ze mee aan de slag gaan. Op die manier wordt duidelijk welke financiële resultaten er geboekt zijn, die vervolgens in de jaarrekening terecht zullen komen.

  • Te gebruiken voor de aangifte inkomstenbelasting

    Als ZZP’er ben je niet verplicht om een jaarafsluiting te maken. Wel is het verstandig om dat te doen, omdat je daarmee zorgt voor de belangrijke input voor de aangifte inkomstenbelasting. Zo kun je aangifte doen bij de Belastingdienst, om vervolgens de inkomstenbelasting netjes af te dragen.

Wanneer doe ik de jaarafsluiting?

Het jaar afsluiten met vrienden of familie doe je natuurlijk precies om 0:00 uur in het nieuwe jaar. De champagne knalt en jullie zijn gezellig bij elkaar. Dat is dus bepaald geen moment waarop je aan de slag wilt met jouw administratie. En dat hoeft ook niet, omdat je de afsluiting van het jaar ook op een ander moment kunt doen.

Het is belangrijk om rekening te houden met een paar voorwaarden voor het beste moment:

  • Alle inkoop- en verkoopfacturen

    Je wilt in ieder geval zeker weten dat alle inkoop- en verkoopfacturen verwerkt zijn. Je voorkomt daarmee dat je later de administratie bijwerkt, iets dat invloed heeft op jouw boekhouding. In plaats daarvan weet je zeker dat de cijfers vanaf dat moment gelijk blijven, waardoor je een goede jaarafsluiting kunt doen.

    Tip: het is goed mogelijk om de jaarafsluiting na 1 januari te doen. Sterker nog, op die manier weet je zeker dat alle facturen van het vorige boekjaar netjes verwerkt zijn. Zo voorkom je problemen, terwijl je er bovendien even de tijd voor hebt nadat het Oud & Nieuw hebt gevierd.

  • Voor de aangifte inkomstenbelasting

    Zorg ervoor dat je de jaarafsluiting doet, voordat je aan de slag gaat met de aangifte inkomstenbelasting bij de Belastingdienst. Andersom kan ook niet, omdat je de gegevens uit de afsluiting nodig hebt om aangifte te gaan doen. Je moet bijvoorbeeld weten welke winst of welk verlies je hebt gemaakt. Zorg er dus voor dat je het jaar netjes hebt afgesloten, om daarna aan de slag te gaan met de belastingaangifte over jouw inkomen.

Tip: de jaarafsluiting kan een half uurtje tot maximaal een paar uur duren. Neem daar even goed de tijd voor, vooral als je gebruik maakt van een boekhouding in Excel. Het heeft dan wat meer voeten in de aarde dan met een boekhoudprogramma zoals MoneyMonk. Dat betekent dat je er wat langer mee bezig bent, om alles netjes af te sluiten en de administratie klaar te maken voor volgens jaar.

3 redenen om het jaar af te sluiten

Benieuwd wat de redenen van andere ZZP’ers zijn om een jaarafsluiting te maken? We zetten de 3 belangrijkste voor je op een rij:

  • Administratie die klopt
  • Voorbereiding op aangifte inkomstenbelasting
  • Meer inzicht om bij te sturen

Administratie die klopt

“Ik wil zeker weten dat mijn administratie klopt. In het verleden heb ik wel eens bericht gehad van de Belastingdienst dat er een foutje in leek te zitten. Dat kon ik eerst natuurlijk niet geloven, maar het bleek toch het geval te zijn. Het heeft me toen veel tijd gekost om het achteraf allemaal uit te zoeken,” vertelt een van onze klanten.

Door de jaarafsluiting ieder jaar te doen voorkom je dat er een foutje insluipt, waar je pas een tijd later achter zal komen. In plaats daarvan ben je er op tijd bij, om het recht te zetten en te voorkomen dat dit grotere gevolgen zal hebben voor jouw administratie.

Tip: zeker weten dat je er ook aan het eind van het jaar niet veel tijd aan kwijt bent? Houd de administratie iedere maand netjes bij. Plan een vast moment in de maand, waarop je ermee aan de slag gaat om eventuele fouten te voorkomen.

Blijkt dat de balans niet in evenwicht is of kom je er niet uit met bepaalde boekingen of bedragen? Het is belangrijk om je daarin te verdiepen en dat op te lossen, voordat je het jaar afsluit. Met de jaarafsluiting die je als ZZP’er maakt moet je er zeker van kunnen zijn dat het allemaal klopt. Alleen op die manier zorg je ervoor dat je door kunt naar het volgende boekjaar.

Als je de jaarafsluiting eenmaal hebt gedaan sluit je dat jaar volledig af. Dat betekent dat je geen boekingen meer kunt doen in het vorige boekjaar. Dus kom je een bonnetje van een jaar eerder tegen? Dat zou niet moeten kunnen, op het moment dat je de afsluiting al hebt gedaan. Het jaar is afgesloten, dus vanaf dat moment boek je alleen nog maar inkomsten en uitgaven voor het nieuwe boekjaar. Dat creëert een administratie die klopt, net als rust in je hoofd. Je hoeft er niet meer steeds mee bezig te zijn dat je de vorige administratie nog moet doen, zodat je door kunt met het nieuwe jaar.

Voorbereiding op aangifte inkomstenbelasting

Met de jaarafsluiting die je als ZZP’er doet zorg je ervoor dat je je goed kunt voorbereiden op de aangifte inkomstenbelasting. “Ik zie er ieder jaar een beetje tegenop. Tenminste, dat was voorheen erger dan nu het geval is. Nu ik de jaarafsluiting maak creëer ik iets meer rust. Ik weet dat ik alle belangrijke gegevens heb verzameld, waardoor ook de aangifte zou moeten lukken.”

En ben je benieuwd naar de gegevens die je bijvoorbeeld nodig hebt voor de aangifte, die ook terug komen in de jaarafsluiting die je doet? We zetten er een aantal voor je op een rij:

  • Winst in jouw onderneming

    Wat is de winst die je maakte met jouw bedrijf? Of het verlies natuurlijk, afhankelijk van hoe het afgeslopen jaar is gegaan. Je hebt de winst (saldo fiscale winstberekening) nodig om de Belastingdienst aan te geven wat je hebt verdiend en waar je dus belasting over gaat betalen. Door de winst in jouw onderneming te berekenen tijdens het afsluiten van het jaar hoef je dit alleen maar over te nemen op het moment dat je de aangifte doet.

  • Gemaakte kosten per categorie

    Voor de aangifte inkomstenbelasting is het bijvoorbeeld belangrijk om goed te weten hoeveel kosten je hebt gemaakt. Bovendien wil je die uitsplitsen per categorie, iets dat je kunt doen tijdens de jaarafsluiting. Zo weet je wat je aan reis- en verblijfkosten hebt gemaakt, net als voor reclame en bijvoorbeeld om met de auto te rijden. De specificatie zorgt ervoor dat je inzicht hebt in waar de kosten in gaan zitten en dat je dit ook aan de Belastingdienst door kunt geven.

  • Privé-ontrekkingen

    Je keert jezelf een salaris uit of je neemt privé bedragen op om van te leven. Het zijn de bedragen die je jezelf als het ware uitbetaalt, die je daarmee uit je bedrijf haalt. Het is belangrijk om dit goed bij te houden, omdat je het nodig hebt voor de aangifte die je doet bij de inkomstenbelasting. Tijdens de jaarafsluiting zorg je ervoor dat je dit straks door de jaren heen met elkaar kunt gaan vergelijken.

Uiteraard zijn er meer onderdelen die van toepassing zijn op de beiden, zodat je goed bent voorbereid op de aangifte en die sneller verloopt. Je zal merken dat je daar dankzij de afsluiting van het jaar voor ZZP’ers veel minder moeite mee hebt en minder tijd aan kwijt bent.

Meer inzicht om bij te sturen

Ten slotte zorg je er met de jaarafsluiting voor dat je meer inzicht hebt in jouw bedrijf en hoe je het financieel hebt gedaan. Dus wil je weten hoe het door de jaren heen gaat, of het belangrijk is om bij te sturen of dat je juist een stijgende lijn hebt ingezet? De afsluiting van het jaar kan je daarbij goed helpen.

Tip: wil je als ZZP’er een hypotheek aanvragen en moet je de jaarcijfers doorgeven? Met de jaarafsluiting zorg je ervoor dat je in één keer kunt laten zien wat je in een jaar tijd hebt verdiend. Door dat voor de verschillende jaren door te geven kun je de bank of andere geldverstrekker overtuigen dat je de zaken goed voor elkaar hebt.

En gaat het aan de andere kant (even) niet zo als je had gehoopt? Of merk je dat je minder winst hebt gemaakt dan je van plan was? Vanuit de jaarsluiting is het goed mogelijk om na te gaan wat er precies is gebeurd en waar het aan ligt. Dat betekent dat je bij kunt sturen voor het volgende boekjaar, om het dan beter te doen.

Stappenplan: het jaar als ZZP’er afsluiten

Ga je het jaar afsluiten als ZZP’er en wil je zeker weten dat je dat op de juiste manier doet? Wij leggen je uit wat je daarvoor nodig hebt, hoe je dat in MoneyMonk kunt doen en hoe je zeker weet dat je niets over het hoofd ziet. Zo zorg je voor een goede afsluiting van het boekjaar, die je kunt gebruiken voor de aangifte inkomstenbelasting en voor je eigen overzicht.

  1. Wat heb je nodig?
  2. Jaarafsluiting in MoneyMonk
  3. Checklist om af te sluiten

1. Wat heb je nodig?

De jaarafsluiting is meer dan een jaarrekening. Dat betekent dat je er veel gegevens voor nodig hebt, waarmee je eigenlijk heel de administratie van het afgelopen boekjaar verzamelt. Wij zetten voor je op een rij waar het allemaal om gaat:

  • Alle verkoopfacturen

    Met een overzicht van alle verkoopfacturen zorg je ervoor dat je de omzet kunt berekenen, net als de bedragen aan btw die je in rekening hebt gebracht bij klanten. Als het goed is staan de verkoopfacturen al in je administratie of in het boekhoudprogramma. Het is de belangrijke basis om aan de slag te gaan met de afsluiting van het jaar.

  • De banktransacties

    De facturen die je hebt verstuurd zijn hopelijk netjes betaald. Je verzamelt de banktransacties die er zakelijk hebben plaatsgevonden. Het gaat om de bedragen die je hebt ontvangen van klanten, net als de betalingen ie je aan de andere kant zelf hebt gedaan. Met een overzicht van alle transacties ben je goed voorbereid op de jaarafsluiting.

  • Alle inkoopfacturen

    Zoals je de verkoopfacturen verzamelt is het ook belangrijk om de inkoopfacturen bij elkaar te brengen. Op die manier krijg je een beeld van wat je hebt ingekocht, iets dat je kunt gebruiken om het resultaat in een boekjaar te berekenen.

  • Overzicht van afschrijvingen

    Heb je zakelijke investeringen gedaan, waarop je afschrijvingen doet? Het is belangrijk om de afschrijvingen van het boekjaar te verzamelen. Daarmee breng je in beeld wat het minder waard is geworden en hoeveel afschrijving je in mindering kunt brengen op de winst waarover je belasting betaalt.

  • Ingevulde beginbalans

    De bovenstaande gegevens verzamel je om aan te geven wat er het afgelopen boekjaar is gebeurd. Dat gebeurt ten opzichte van de beginbalans, die geldt als uitgangspunt. Zorg er daarom voor dat je ook die erbij pakt, voordat je de jaarafsluiting gaat doen.

  • Betaalde en ontvangen btw

    Afhankelijk van de omzet die je hebt gemaakt en de inkopen die je zakelijk hebt gedaan heb je btw ontvangen en/of betaald. Verzamel een overzicht, waarmee je ervoor zorgt dat je goed weet waar het in totaal om gaat.

  • Inzicht in privé-uitgaven

    Heb je privé-uitgaven gedaan of jezelf bedragen uitgekeerd? Verzamel ook die gegevens, waarmee je ervoor zorgt dat je dit kunt gebruiken tijdens zowel de jaarafsluiting als de aangifte inkomstenbelasting bij de Belastingdienst.

2. Jaarafsluiting in MoneyMonk

Ben je klaar om de jaarafsluiting te gaan doen? In MoneyMonk maken we je dat graag makkelijk. Het is bijvoorbeeld belangrijk om twee specifieke controles te doen:

  • Controleer alle verkoop- en inkoopfacturen

    Staan alle verkoop- en inkoopfacturen netjes in het boekhoudprogramma? Is er geen sprake meer van concepten die je nog af moet maken? Controleer ook de uren en projecten die je hebt geregistreerd. Moet je daar nog iets van factureren? Doe dat voordat je aan de slag gaat met de jaarafsluiting.

  • Kijk de btw-aangiftes na

    Controleer of je alle btw-aangiftes netjes hebt gedaan. Het gaat om de aangifte btw over het 1e, 2e en 3e kwartaal van het boekjaar dat je gaat afsluiten. Daarnaast gaat het om de 4e periode van het vorige boekjaar, omdat je daarvoor in dit boekjaar de btw hebt afgedragen. De btw over het 4e kwartaal van dit boekjaar betaal je pas in het volgende boekjaar, dus die hoef je nog niet na te kijken.

Daarnaast kun je kijken naar een aantal handige tips, afhankelijk van of ze op jou van toepassing zijn:

  • Al eerder ondernemer

    Was je al ondernemer in een eerder jaar? Zorg voor een goed ingevulde beginbalans. Alleen op die manier heb je de mogelijkheid om dit boekjaar ook weer netjes af te sluiten. Je gebruikt de gegevens ten opzichte van de beginbalans, die moet kloppen. Dat kun je controleren door de eindbalans van het voorgaande boekjaar te bekijken. De twee moeten gelijk zijn aan elkaar, zodat je verder gaat waar je was gebleven.

  • Zakelijke autokosten

    Heb je een privé-auto die je zakelijk hebt gereden? Declareer dan €0,19 per gereden zakelijke kilometer. Je kunt de ritten bijhouden in MoneyMonk, gewoon aan de hand van de adressen waar je vandaan kwam en naartoe moest. En reed je een auto op naam van de zaak? Als je daar meer dan 500 kilometer per jaar mee hebt gereden moet je daarvoor een correctie maken. Dit kun je doen met een memoriaalboeking.

  • Correctie voor privégebruik

    Heb je naast de auto ook andere zaken privé gebruikt? Het kan gaan om een telefoonabonnement, een internetabonnement of een deel van de lunches en andere reis- en verblijfkosten. Maak memoriaalboekingen voor het privégebruik, om daar op de juiste manier voor te corrigeren.

3. Checklist om af te sluiten

Je kunt het jaar als ZZP’er in MoneyMonk afsluiten met één druk op de knop. Zo leg je het boekjaar als het ware vast, waarmee je klaar bent om door te gaan naar volgend jaar. Met deze checklist weet je zeker dat je er klaar voor bent:

  • Verkoopfacturen in de administratie

    Je hebt alle verkoopfacturen aangemaakt. Ze maken deel uit van de administratie, waardoor er geen bedragen over het afgelopen boekjaar meer zijn die je klanten nog in rekening moet brengen.

  • Banktransacties gekoppeld

    Je hebt alle banktransacties uit het overzicht gekoppeld. Dat geldt voor de ontvangen en voor de betaalde bedragen. Er is geen sprake meer van openstaande bedragen, die je nog moet verantwoorden.

  • Btw-aangiften vastgelegd

    Je hebt de btw-aangiften netjes vastgelegd, waardoor je daar niets meer aan hoeft te doen. Alleen die voor het 4e kwartaal verwerk je het volgende boekjaar, omdat je de btw pas in januari zal afdragen.

  • Afschrijvingen verwerkt

    De eventuele afschrijvingen die je hebt gedaan in het boekjaar zijn netjes verwerkt. Zo weet je zeker dat de bezittingen voor het juiste bedrag op de balans staan.

  • Zakelijke bonnetjes ingeboekt

    Je hebt alle zakelijke bonnetjes ingeboekt, waarmee je zeker weet dat je de kosten netjes hebt verantwoord.

  • Beginbalans goed ingevuld

    Heb je een beginbalans? Je hebt die goed ingevuld, om de bedragen daarna te gebruiken om de administratie te verwerken ten opzichte van die basis.

Jaarafsluiting voor ZZP’ers in MoneyMonk

Wil je de jaarafsluiting voor ZZP’ers in MoneyMonk doen? Het is makkelijker en sneller dan wanneer je de boekhouding in Excel doet. Wij helpen je met alle belangrijke aspecten en controleren of de gegevens kloppen. Zo weet je zeker dat je ook de aangifte bij de Belastingdienst goed kunt doen en dat je met nieuw enthousiasme het nieuwe ondernemersboekjaar in kunt gaan.

En ben je op zoek naar een boekhoudprogramma om ook je administratieve en boekhoudkundige zorgen weg te nemen? Ontdek MoneyMonk als de beste manier om je administratie te doen, inclusief alles wat daarbij komt kijken.