Support
Kennisbank
Hoe krijg je als ZZP'er de aandacht met (social) media? | MoneyMonk

In de spotlight: hoe gebruik je (social) media als ZZP’er in je voordeel?

Met de juiste media-aandacht sta je ineens in de spotlights en groeit jouw bedrijf als kool. En krijg je die focus beter onder de knie? Dan kan het zomaar een constante bron van interesse bij een interessante doelgroep blijken. Met regelmatig nieuwe aanvragen, waardevolle contacten en bovenal bijzondere ervaringen die je weer kunt delen om meer aandacht te genereren.

Je weet als ZZP’er waarschijnlijk wat Facebook is en de kans is groot dat je een profiel op LinkedIn hebt. Maar, hoe zorg je ervoor dat je daar daadwerkelijk waarde mee creëert? En dat de pers jou de volgende keer vraagt om toe te lichten waarom dat nieuwe fenomeen in jouw branche ineens lijkt op te komen. Met de focus op de verschillende media heb je de kans om jouw bedrijf eens goed in de spotlights te zetten.

Welke media kun je gebruiken?

Je hebt grofweg twee soorten media tot je beschikking:

Social media
De makkelijkste media om te beïnvloeden, omdat je simpelweg zelf een profiel kunt aanmaken en ongelimiteerd kan posten. Op Facebook en Twitter, net als op LinkedIn, Instagram, Pinterest, Snapchat, TikTok en andere andere media die er beschikbaar zijn. Dat kost je niets anders dat de tijd en biedt je een kanaal waarop jij bepaalt wat er gebeurt.

Van de sociale media ontstaan er steeds meer, die je op allerlei manieren kunt gebruiken. Het is verstandig om per kanaal te bepalen of dit past bij jouw bedrijf en werk als ZZP’er. En hoe je het kunt inzetten, waarbij je natuurlijk de mogelijkheid hebt om dit met elkaar te combineren.

  • Facebook
  • Het grootste sociale netwerk in Nederland, al lijkt de interesse onder met name een jongere doelgroep snel af te nemen. Het biedt je de kans om berichten, blogs en updates over jouw bedrijf te delen. Bovendien kun je het als ZZP’er gebruiken om vragen van klanten te beantwoorden of om persoonlijke berichten te sturen.

  • LinkedIn
  • Een netwerk met een meer zakelijke focus. Waar je jouw bedrijf als ZZP’er goed kunt presenteren, net als informatie over de diensten of producten die je levert. Met interessante artikelen en de deelname aan discussies bouw je online autoriteit op en word je de expert binnen je vakgebied.

  • Twitter
  • Een meer interactief platform, waar je de kans hebt om korte berichten te delen. Zorg er als ZZP’er ook voor dat je in gesprek blijft met anderen, bijvoorbeeld over de actualiteit of de ontwikkelingen die er bij jou in de branche spelen.

  • Instagram
  • Instagram is vooral visueel ingesteld en biedt de mogelijkheid om foto’s met bijpassende tekst en hashtags (#) te delen. In de bio kun je een korte beschrijving van jezelf geven, inclusief een link naar jouw website. Het biedt je ook de kans om een persoonlijke kant van jezelf te laten zien.

  • Youtube
  • Hét videoplatform bij uitstek, waar je vlogs kunt delen en video’s van jouw bedrijf en activiteiten kunt publiceren. Denk bovendien na of je reacties wilt toestaan, of dat je het vooral wilt gebruiken om bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen te bieden.

  • Pinterest
  • Een ander visueel netwerk, waar vooral ZZP’ers die producten verkopen ontzettend veel aan hebben. Om producten te laten zien en stijlen te delen, aan de hand van hashtags (#). Het is bovendien verstandig om beschrijvingen bij de foto’s te maken, bijvoorbeeld met verwijzingen naar wat je als ZZP’er te bieden hebt.

  • WhatsApp
  • Een van oorsprong privé communicatiemiddel, dat je ook zakelijk steeds beter kunt inzetten. Zelfs met een zakelijk account, bijvoorbeeld om vragen van klanten te beantwoorden of om snel te reageren op voorstellen die ze doen om telefonisch contact op te nemen of afspraken te maken.

  • Review-sites
  • Het enige kanaal waarop je niet zelf bepaalt wat er verschijnt. Belangrijk voor veel ZZP’ers, om klanten te laten vertellen over wat je doet, hoe je werkt en met welke aandacht en kwaliteit je dit doet. Daar kun je zelf op reageren, ook als de review helaas een keer minder positief is.

Traditionele media
Moeilijker te bereiken, maar met een (al) veel groter bereik om een grotere doelgroep aan te spreken. Journalisten en redacties bepalen wie er aan het woord komt, dus je zal meer moeite moeten doen om je via deze media in de kijker te spelen.

Social media

Succesvol worden op sociale media? Met 5 tips haal je er meer uit dan je tot nu toe doet:

  1. Bedenk wat je wilt bereiken
  2. Investeer tijd en aandacht
  3. Deel waardevolle inzichten
  4. Reageer op anderen
  5. Betrek jouw netwerk

1. Bedenk wat je wilt bereiken

Toevalstreffers komen maar zeer zelden voor, dus je zal jouw huiswerk moeten doen om succesvol te worden op de sociale media. Wil je volgers verzamelen en daarmee zorgen voor meer naamsbekendheid? Zorgen voor interactie met jouw doelgroep, bijvoorbeeld om concreet nieuwe producten of diensten te verkopen? Bepaal welk doel je voor ogen hebt, door na te denken over wat je wilt bereiken.

Je kunt geen kanaal kiezen als je niet weet wat je daar uiteindelijk mee wilt bereiken. Zorg er dus voor dat je goed voor ogen hebt welk doel je nastreeft. Om daar het juiste kanaal bij te kiezen en vast te stellen welke middelen je daarvoor nodig hebt.

Tip: wil je snel werken aan meer naamsbekendheid? Organiseer een winactie. Bied je diensten aan, voor niets of met een flinke korting. En vraag deelnemers dat bericht te delen binnen hun netwerk, om kans te maken op de prijs. Je bent snel zichtbaar bij een groot aantal gebruikers, om jezelf even in de spotlight te zetten.

Tip: wil je beter in contact komen met jouw doelgroep? Stel prikkelende vragen en gebruik een netwerk waar de reacties van anderen prominent zichtbaar zijn. Laat een levendige discussie ontstaan, door ook zelf weer te reageren op de bijdragen die anderen doen. Let op: een beetje prikkelen kan, maar voorkom dat je een karikatuur wordt van jezelf. Pas op met te veel afwijkende meningen of overtuigingen om alleen maar te prikkelen, na verloop van tijd kom je erom bekend te staan.

2. Investeer tijd en aandacht

Sociale media kosten je niets, behalve de tijd en aandacht. En daar zal je er veel van in moeten steken, voordat je succes hebt met meer volgers, meer interactie of andere doelen die je wilt bereiken.

Het wemelt niet voor niets van de social media experts en het is voor veel (grotere) bedrijven een taak waar één of meerdere medewerkers fulltime aan werken. Houd er rekening mee dat je er een (flinke) extra taak bij krijgt. Maak daar tijd voor vrij en denk vooraf na over de inhoud die je wilt publiceren.

Tip: maak een (globale) planning voor in ieder geval één tot twee weken vooruit. Zorg dat je weet wat je wilt publiceren, om te voorkomen dat je op het laatste moment ineens geen inspiratie hebt. Plan vooruit, met de flexibiliteit om eventueel in te spelen op de actualiteit.

Sociale media bieden je de kans om informatie te zenden, maar vragen aan de andere kant om minstens zoveel tijd om te lezen en reageren. Door bij te houden wat anderen posten en bij jou reageren. Om deel te nemen aan de discussies en de interactie verder op te voeren. Iets dat minstens zoveel tijd kost als het delen dat je in eerste instantie doet.

Tip: kijk kritisch naar wie je wel en niet volgt. Door veel anderen te volgen kom je ook bij hen onder de aandacht, maar het maakt het lastiger om bij te houden wat er allemaal gebeurt. Met minder volgers krijg je een betere band, waardoor je bouwt aan een waardevol netwerk.

3. Deel waardevolle inzichten

Met jouw eigen kanalen kun je alles delen dat je belangrijk vindt. En belangrijker nog, waar jouw volgers op zitten te wachten. Het voelt verleidelijk om vooral jouw boodschap te verkondigen en te delen waar jij mee bezig bent. Toch is het de kunst om vooral waardevolle inzichten te delen en vanuit jouw volgers te denken. Over wat zij graag van je zien en waar ze enthousiast van worden, omdat je op die manier de interactie stimuleert. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Waardevolle inzichten in plaats van commerciële boodschappen
  • Relevant nieuws uit je specifieke branche of sector
  • De resultaten van projecten die je hebt afgerond
  • Een persoonlijk kijkje achter de schermen
  • Winacties voor meer naamsbekendheid

Tip: natuurlijk kun je met tekst een hoop delen. Toch wordt het voor veel volgers pas interessant als je daar beeld (foto’s, infographics, illustraties) of zelfs bewegend beeld (video’s, animatievideo’s) voor gebruikt. Dat maakt het levendig en biedt je de kans om in kortere tijd veel meer waarde te delen.

4. Reageer op anderen

Het is ontzettend leuk om reacties te krijgen op wat je deelt via de verschillende sociale media. Dat geldt voor jou, net als voor anderen die jij volgt. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om ook hen echt te volgen. En te reageren op wat ze doen, zodat je ook op die manier de interactie met ze aan kunt gaan.

Tip: reageer je regelmatig op anderen? Zij zullen eerder geneigd zijn om ook bij jou te reageren. Vanuit het gevoel van wederkerigheid voelen ze de onbewuste verplichting om terug te doen wat jij voor ze doet, waardoor je onbewust slim op meer interactie op jouw kanalen.

Neem goed de tijd om anderen met aandacht te volgen. Om ze beter te leren kennen, interesse te tonen en bovendien te leren van hoe zij het aanpakken. Naarmate je meer tijd steekt in het reageren op anderen zal je merken dat ook jij meer kunt halen uit de inspanningen die je doet op de verschillende sociale media.

5. Betrek jouw netwerk

Het is heel belangrijk om te bouwen aan een netwerk, door meer te doen dan alleen jouw bedrijf en je eigen persoon te delen. Doet iemand anders een oproep voor een specialist die jij kunt aanbevelen? Het is ontzettend waardevol om die informatie te delen. Voor de persoon die je aanbeveelt en voor degene die erom vraagt. Waarmee je twee ZZP’ers of anderen met elkaar verbindt, en er bovendien voor zorgt dat ze jouw positieve rol daarin zullen opmerken.

Probeer je netwerk beter te leren kennen, zodat je gaandeweg steeds betere aanbevelingen kunt doen. Investeert tijd en aandacht, waarmee je ervoor zorgt dat je weet wat er speelt en wat anderen te bieden hebben. Die jou ook vaker zullen aanbevelen, als je bewijst moeite voor hen te willen doen.

Tip: een goede indruk maken op sociale media? Zorg dat de uitstraling klopt. Gebruik het logo van je bedrijf of een ander herkenbare afbeeldingen. Laat een omslagfoto ontwerpen en gebruik dezelfde (stijl) voor zowel LinkedIn, Facebook en bijvoorbeeld Twitter. Zorg voor een compleet profiel en maak een professionele indruk.

Traditionele media

Naast de sociale media bestaan er natuurlijk verschillende traditionele media. Je kunt denken aan:

  • Televisie
  • Radio
  • Kranten
  • Vakbladen
  • Magazines

Ze zitten op een andere manier in elkaar dan de sociale media. Jij bent niet degene die zomaar een kanaal kan beginnen en bepaalt wat je daarop wilt aanbieden of uitzenden. In plaats daarvan zijn het journalisten en redacties die bepalen welke boodschappen er worden gebracht. Waar jij een rol in kunt spelen, maar waar je weinig invloed op hebt.

Let op: krijg je een aanbod om op televisie, in de krant of in een magazine jouw verhaal te doen? Pas op met aanbiedingen waarmee je betaald de aandacht kunt krijgen. Sommige ZZP’ers vinden het heerlijk om op deze manier een keer in de schijnwerpers te staan. Toch valt het niet mee om er business mee te genereren, vooral niet als je het eenmalig doet zonder dat je een sterke merknaam hebt opgebouwd. De volgende tips gaan vooral over situaties waarin journalisten en redacteuren jou benaderen met een vraag, waar je (met of zonder vergoeding) op antwoordt vanuit jouw expertise.

De verschillende media zijn altijd op zoek naar interessante invalshoeken en verhalen die aansluiten bij waar de doelgroep naar op zoek is. Aan de hand van de actualiteit en op basis van nieuwe inzichten. Probeer te bepalen waar het op dit moment over gaat en welke vragen er leven. Door daarop in te gaan of aandacht aan te besteden word je vanzelf interessanter voor de verschillende media.

Welke media bieden kansen?

Alle traditionele media bieden kansen, al vragen ze allemaal om hun eigen aanpak voor jou als ZZP’er:

  • Televisie

    Zou je graag een keer op televisie verschijnen en daar uitleggen wat je doet of wie je bent? Je krijgt waarschijnlijk weinig kansen. En als je de kans krijgt moet het kort en bondig. Niet over wat jij doet en wie je bent, maar volgens het verhaal dat de redacteur of verslaggever graag wilt vertellen. En is het een live-uitzending? Houd er rekening mee dat je in een paar minuten alles moet vertellen dat je graag wilt delen. Het gaat snel en er is weinig tijd om uit te wijden, dus oefen vooraf goed wat je wilt vertellen.

    Tip: wordt het item opgenomen en wil je zeker weten dat je met een goed verhaal wordt getoond? Vertel een journalist of redacteur alleen wat je wilt zeggen. Ze zullen je meerdere vragen stellen, in sommige gevallen om je een antwoord te ontlokken dat ze graag willen horen. Ga daar niet in mee, door op alle vragen min of meer hetzelfde te antwoorden. Bepaal voor jezelf wat je wel en niet wilt zeggen, iets dat je vooraf alvast kunt delen met de interviewer waarmee je spreekt.

  • Radio

    De radio biedt meer ruimte om uit te wijden. Bijvoorbeeld tijdens een uitzending van een uur, waarin je samen met één of meerdere andere gasten de kans krijgt om je verhaal te doen. Of in korte interviews waarin ze een expert bellen, zodat je in 10 tot 15 minuten uit kunt leggen hoe het zit of wat de trends zijn die je ervaart. Houd er rekening mee dat redacteuren een voorgesprek met je houden, maar dat de presentator daarvan doorgaans globaal weet wat er is besproken. Zorg dat je weet wat je wilt vertellen en schroom niet om ‘politiek’ op een vraag te antwoorden. Soms kun je uit jezelf vertellen wat je graag wilt zeggen, ook als dat niet helemaal de vraag was die er werd gesteld.

  • Kranten

    Voor de krant nemen journalisten contact met je op, werken ze een stuk uit en heb je de kans om dat eerst nog even door te nemen. Iets dat je gewoon kunt aangeven, waardoor je zeker weet dat jij je op een interessante manier kunt presenteren. Het biedt soms ook de kans om je website te laten vermelden of in ieder geval te laten beschrijven wat je doet. In één of twee zinnen, iets dat ook tijdens het interview lukt. Vertel dat je vanuit jouw vak een bepaalde mening hebt of geef aan hoe er binnen jouw vakgebied over ontwikkelingen wordt gesproken. Op die manier kun je jouw beroep er op een mooie manier in laten verwerken, waarmee je als ZZP’er de media-aandacht krijgt waar je naar op zoek bent.

  • Vakbladen

    In vakbladen krijg je meer ruimte om de diepte in te gaan. Het is de kunst om helder uit te leggen wat je bedoelt, waarbij je er vanuit mag gaan dat de lezer actief is binnen het vakgebied. Waardoor enig jargon geen probleem hoeft te zijn. En je met kennis van zaken interessant wordt voor journalisten en redacties. Deel waardevolle informatie, waarmee je waarde creëert en ervoor zorgt dat de lezer wat heeft aan de uitlegt die je geeft.

  • Magazines

    Meer algemene magazines bieden je de mogelijkheid om op een globale toon te delen hoe je over zaken denkt. Houd het eenvoudig en voorkom dat je te veel de diepte in gaat. Op die manier ben je interessant voor een breed publiek, waarmee je kunt bouwen aan jouw naamsbekendheid.

Zo word je interessant voor de pers

Maar, hoe zorg je er als ZZP’er voor dat je in de media komt? En belangrijker nog, hoe zorg je ervoor dat journalisten en reacties je daarvoor vragen? Je kunt dat doen aan de hand van 3 belangrijke stappen:

  • Deel je kennis
  • Zorg dat je beschikbaar bent
  • Voorkom een commerciële boodschap
Deel je kennis

De media zijn op zoek naar specialisten, die iets kunnen uitleggen waar ze zelf niet de kennis van hebben. Of die als belangrijke bron en afzender kunnen gelden, waardoor kijkers, luisteraars of lezers het van je aannemen.

Het is belangrijk om journalisten en redacties te overtuigen van het feit dat jij de specialist bent die autoriteit heeft binnen het vakgebied. Dit betekent dat je vooraf kennis zal moeten delen, waarmee je laat zien wat je weet en over welke onderwerpen je iets kunt vertellen.

Begin bijvoorbeeld een eigen blog, waarop je kennis kunt delen over het vakgebied waar je mee bezig bent. Over inzichten die je opdoet, de aanpak die je hanteert en ontwikkelingen die je ziet. Zodat je online kunt laten zien wat je weet en waar je over nadenkt, als mogelijk interessante spreker voor de media die daar naar op zoek zijn.

Tip: schrijf je blogs om jouw kennis te delen en ook de media te bereiken? Denk alvast na over de manier waarop journalisten en redacties zoeken naar informatie. Beantwoord vragen zoals ‘hoe werkt ’ en ‘waarom is ’. Met een goede vindbaarheid op dergelijke termen ben je de eerste die ze tegenkomen, waarmee je de kans vergroot dat ze contact met je opnemen.

Zorg dat je beschikbaar bent

Afhankelijk van de media die je graag wilt inzetten moet je goed bereikbaar en beschikbaar zijn. Met name voor televisie, radio en ook voor de krant is het vaak belangrijk om snel te kunnen schakelen. Zodra redacties met een item bezig zijn willen ze vaak dezelfde dag of uiterlijk de dag daarop iemand spreken die ze iets kan uitleggen over wat ze willen weten.

Tip: ben je niet meteen beschikbaar? Neem wel even op en geef aan wanneer je wel kunt bellen. Of stuur een bericht terug, dat je bijvoorbeeld na 30 minuten of een uurtje even terug zal bellen. Je voorkomt daarmee dat ze verder zoeken en bijvoorbeeld een andere ZZP’er vinden.

Probeer je werkzaamheden op een flexibele manier in te plannen. Met de mogelijkheid om te schuiven in de uren, als je specifiek probeert de media te woord te staan en op die manier te bouwen aan je merknaam of naamsbekendheid. Voorkom dat je moet afzeggen als je de kans hebt om daadwerkelijk op te treden en zorg ervoor dat je naar de studio kunt komen als dat nodig is.

Tip: opnames vinden meestal plaats in Hilversum en Amsterdam. Als je die locaties makkelijk kunt bereiken word je aantrekkelijker voor de verschillende (landelijke) media.

Voorkom een commerciële boodschap

Media zitten over het algemeen niet te wachten op een (té) commerciële boodschap. Natuurlijk mag je vertellen wie je bent en wat je doet, maar daar zal in de meeste gevallen niet veel ruimte voor zijn. Het gaat om de inhoud, ook al hoeft die lang niet altijd diepgaand te zijn.

Geef duidelijk aan dat je geen behoefte hebt om een té commerciële boodschap te presenteren. Door je tot de inhoud te beperken en daarmee het antwoord te geven waar de media naar op zoek zijn. Als belangrijkste focus en om jezelf interessanter te maken om nog eens contact op te nemen.

Tip: eenmaal in de media zullen nieuwe klanten misschien niet meteen contact opnemen als alleen je naam en/of bedrijfsnaam te zien zijn. Bestaande klanten zien je echter weer een keer voorbij komen, dus hebben een aanleiding om weer eens van zich te laten horen.

Actief op LinkedIn

Wil je als ZZP’er beginnen met de sociale media of er naast de traditionele media voor zorgen dat je op bijvoorbeeld LinkedIn alles doet om het goed in te richten? Het is voor veel zelfstandigen het belangrijkste sociale netwerk. Maar, wat vertoon je daarop en hoe zorg je ervoor dat je met dat wat je publiceert interactie krijgt met jouw doelgroep?

Het is op LinkedIn vooral belangrijk om relevant, interessant en waardevol te zijn. Iets dat kan op allerlei manieren. Met persoonlijke meningen, visies over de toekomst of interessante kennis-updates. En daarvoor kun je gebruik maken van foto’s, video’s en natuurlijk tekst, net als links naar andere websites die je graag met jouw volgers wilt delen.

Tip: uiteraard zorg je voor een compleet profiel op LinkedIn. Je gebruikt je echte naam, uploadt een representatieve foto en vult jouw locatie, opleidingsachtergrond en werkervaring in. Daarna stel je jouw profiel in op ‘openbaar weergeven’, zodat anderen de informatie die je deelt kunnen bekijken.

Wat publiceer je?

Op LinkedIn is het verstandig om duidelijk aan te geven dat je werkt als ZZP’er. Omdat je de deur daarmee openzet naar potentiële opdrachtgevers en andere klanten, die weten dat ze je kunnen inschakelen voor de hulp die ze zoeken.

Tip: geef in de kopregel duidelijk aan wat je doet. Dat kan met een beroepstitel, net als door daadwerkelijk op te schrijven wat je doet. Ben je tekstschrijver voor het MKB? Dan kun je het opschrijven als “Ik schrijf teksten voor MKB-organisaties” of “Schrijft teksten voor MKB-organisaties”. Dat is heel actief en energiek, waarmee je meteen duidelijk maakt wat je doet.

Zodra je jouw profiel hebt gevuld is het verstandig om regelmatig statusupdates te plaatsen. Heb je bijvoorbeeld een interessante klus afgerond, mag je met een nieuwe opdracht gaan starten of heb je een samenwerking gesloten? Het is allemaal ontzettend interessant om te delen.

En heb je een vraag of loop je tegen een probleem aan? Ook dat is voor veel andere ZZP’ers en relaties ontzettend de moeite waard. Vooral als je ze ook vraag om hun ervaringen, zodat er een (levendige) discussie kan ontstaan.

Voorbeeld: Jasper Horstink over recruiters

Benieuwd naar een voorbeeld van hoe dat eruit kan zien? Jasper Horstink (oprichter & CEO bij MoneyMonk) deelde laatst een statusupdate over het vinden van een goede recruiter. Er volgden honderden likes en honderden reacties, waarmee er een post ontstond die meer dan 200.000x bekeken werd. Het bleek een onderwerp waar ontzettend veel ondernemers mee worstelen en waar (zelfstandige) recruiters veel over te zeggen hebben, waardoor er een geweldige discussie ontstond.

LinkedIn Bedrijfspagina

Bovendien biedt LinkedIn de mogelijkheid om een bedrijfspagina aan te maken. En met deze 5 tips zorg je ervoor dat je daar als ZZP’er zoveel mogelijk uit kunt halen:

  1. Start met een strategie

    Zonder strategie valt het niet mee om het goed te doen. Stel daarom vast waar jij als ZZP’er voor staat en wie de doelgroep is. Welke contact wil je graag delen en lukt het om dat in te delen in thema’s? Gebruik die voor de verschillende perioden in het jaar, door na te gaan wat wanneer relevant is voor jouw volgers en lezers.

  2. Gebruik meer dan tekst

    Een sterke tekst is belangrijk, maar niet voldoende om te overtuigen. Denk ook na over foto’s, video’s en ander beeldmateriaal dat je kunt gebruiken. Tip: een video delen? Dat kan ook via Youtube, omdat LinkedIn ervoor zorgt dat de video’s gewoon in de tijdlijn van jouw volgers zullen afspelen.

  3. Plan updates in

    Denk na over het moment dat je content publiceert. Houd er rekening mee dat content tussen 7:00 en 8:00u het goed doet, net als ’s middags tussen 17:00 en 18:00u. Tip: gebruik bijvoorbeeld Hootsuite, Sproutsocial of Buffer om je berichten in te plannen, zodat ze precies op tijd online komen.

  4. Benut mogelijkheden voor targeting

    LinkedIn biedt je de mogelijkheid om je bericht te delen met een specifieke doelgroep. Dat kan per regio of bijvoorbeeld aan de hand van bepaalde functieomschrijvingen. Voorkom dat je met hagel schiet, vooral als je meer specifieke updates via LinkedIn wilt delen.

  5. Analyseer en verbeter

    Niemand doet het in één keer helemaal goed. Gebruik de statistieken van LinkedIn om na te gaan wat er goed wordt gelezen, waarop de doelgroep reageert en hoe je jouw bereik daarmee kunt vergroten. Analyseer de resultaten, om daar rekening mee te houden in de nieuwe content die je plant.

Instagram voor branding

Naast LinkedIn aan de slag met Instagram voor ZZP’ers? Het is een sociaal netwerk met een heel eigen karakter, omdat de focus er zo duidelijk visueel is. Met foto’s en (korte) video’s, waarin je de kans hebt om je als ZZP’er zowel van een zakelijke als een persoonlijke kant te laten zien.

Grote organisaties zoals Nike, Starbucks en H&M hebben hun weg er al jaren gevonden en ook als ZZP’er kun je er een interessant bereik opbouwen. Een foto is zo gemaakt en makkelijk gedeeld, al komt er meer bij kijken om het er goed te doen en succesvol te worden.

Missie, waarden en persoonlijke verhalen

Benieuwd hoe je Instagram goed in kunt zetten? Het is belangrijk om uit te gaan van de missie en waarden die je als ZZP’er hebt. Wat is het waar je voor staat en wat wil je graag uitstralen? Door daar rekening mee te houden in de persoonlijke verhalen bouw je zorgvuldig aan een imago. Dat niet per sé hoeft te laten zien wie je privé bent. Maar dat wel moet kloppen met wie je zakelijk graag wilt zijn, om jouw doelgroep te inspireren en activeren.

Geef je bijvoorbeeld trainingen en doe je dat vanuit een klassieke of juist een heel informele setting? Of laat je honden uit en houd je enorm van de meest schattige dieren? Het zijn geweldige dingen om te laten zien. Net als een nieuwe huisstijl waarmee je bezig bent of de producten die nieuw binnen zijn gekomen voor de webshop.

Tip: op Instagram kun je gebruik maken van hashtags en geotags. Voeg een GPS-locatie (met de naam van waar je bent) of een hashtag toe, om te beschrijven waar het om gaat. Gebruikers zoeken naar die locaties en hashtags, zodat je de kans hebt om daarmee onder de aandacht te komen.

5 tips voor ZZP’ers op Instagram

Met deze 5 tips voor Instagram zorg jij er als ZZP’er voor dat je daar kunt bouwen aan een succesvol profiel:

  1. Breng de juiste sfeer over

    Op Instagram gaat het meer dan waar dan ook om de juiste sfeer. In de updates die je deelt en de inhoud die je daarvoor kiest, net als met een filter dat er goed bij past. Bekijk de beschikbare filters of laat eigen filters maken door een grafisch ontwerper. Door alles in dezelfde stijl te posten gaat je profiel een bepaalde sfeer uitstralen, waarvoor volgers terugkomen naar jouw profiel.

  2. Deel wat jou inspireert

    Volgers willen je graag beter leren kennen en begrijpen waar jij enthousiast van wordt. Deel wat je inspireert en geef aan hoe je de stappen maakt om verder te komen. Heel interessant voor jouw volgers, die je op die manier als ZZP’er zien groeien en als het ware onderdeel worden van de reis die je maakt.

  3. Voorkom te veel verlegenheid

    Andere ZZP’ers die veel persoonlijke beelden en foto’s van zichzelf delen voelen zich waarschijnlijk net zo ongemakkelijk als jij. Voorkom dat je te verlegen overkomt, door de camera ook regelmatig op jezelf te richten.

  4. Spreek anderen persoonlijk aan

    Probeer samenwerkingen aan te gaan en gebruik een ‘mention’ (@) om anderen te betrekken in de updates die je post. Zo maak je het voor hen interessanter om dat ook weer te delen en ook jou onder de aandacht te brengen bij een bredere doelgroep.

  5. Deel regelmatig nieuwe updates

    Zorg dat je regelmatig nieuwe updates deelt. En breng daar een duidelijke regelmaat in aan, waardoor je volgers bijna kunnen voorspellen wanneer er weer iets nieuws te zien zal zijn. Tip: plan de posts zo goed mogelijk in. Daarmee voorkom je dat je op het laatste moment voor het blok komt te staan.

Met de bovenstaande tips heb je de mogelijkheid om zowel via de sociale media als in de traditionele media in de spotlight te komen te staan. Als ZZP’er, om de aandacht (even) op jou te vestigen en ervoor te zorgen dat nieuwe klanten of andere interessante contacten je weten te vinden.

Die aandacht is minstens zo belangrijk als een goed boekhoudprogramma, speciaal voor dienstverlenende ZZP’ers die het graag goed willen doen. Iets dat je online gewoon gratis kunt uitproberen, om 30 dagen te ervaren hoe makkelijk een boekhoudprogramma voor ZZP’ers in de praktijk werkt.

Meer weten over de voordelen van online boekhouden?

Ontdek MoneyMonk: hét administratiepakket voor ondernemers.


Ontdek MoneyMonk of stel ons je vragen