Support
Kennisbank
Btw-nummer aanvragen voor startende ZZP-er: hoe werkt dat? | MoneyMonk

Btw-nummer aanvragen voor startende ZZP-er: hoe werkt dat?

Btw-nummer aanvragen en benieuwd hoe dat werkt als startende ZZP’er? Er moet in korte tijd van alles gebeuren, dus er komt een hoop op je af. Het is belangrijk om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en je wilt ondernemer worden voor de Belastingdienst. Benieuwd hoe je dat aanpakt? Wij leggen het je uit.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Je moet je als startende ZZP’er inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je krijgt een plek in het Handelsregister, waarmee jouw eigen bedrijf een feit is. Gefeliciteerd! Je bent vanaf dat moment ondernemer.

Tenminste, voor de Kamer van Koophandel. Om ook ondernemer te worden voor de Belastingdienst heb je een btw-nummer nodig. Dat is belangrijk als je btw wilt berekenen en wilt terugvorderen en als je gebruik wilt maken van fiscale voordelen zoals de Zelfstandigenaftrek.

Het inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK) doe je bij een kantoor bij jou in de buurt. Je kunt je online alvast aanmelden en een afspraak maken, maar uiteindelijk moet je er een keer naar toe. Je bepaalt daar welke rechtsvorm je gaat gebruiken en voltooit de inschrijving.

Tip: inschrijven bij de KvK hoeft maar 15 tot 30 minuten te duren. De medewerker stelt je een paar vragen en maakt het daarna voor je in orde.

Brief van de Belastingdienst

Het is niet nodig om daarnaast een afspraak te maken bij de Belastingdienst. In plaats daarvan zal de KvK jouw gegevens doorspelen. De Belastingdienst verwerkt jouw inschrijving in het Handelsregister en bepaalt aan de hand daarvan of je ook ondernemer wordt voor de btw. Is dat het geval? Dan krijg je vanuit de Belastingdienst een brief, waarin het btw-nummer staat aangegeven.

Tip: de Kamer van Koophandel en Belastingdienst werken nauw samen. Daarom krijg je zowel jouw KvK-nummer als het btw-nummer (en je btw-ID) meteen me na de afspraak. Je ontvangt ter bevestiging ook nog een brief vanuit de Belastingdienst.

Let op: de KvK heeft een aantal belangrijke gegevens van je nodig, zowel voor de inschrijving als voor het btw-nummer. Had je die gegevens even niet bij de hand? De Belastingdienst zal nagaan of je ondernemer bent voor de btw. Blijkt dat het geval? Dan krijg je binnen 5 werkdagen alsnog je btw-nummer. En twijfelt de Belastingdienst? Die zal telefonisch contact met je opnemen, om een paar dingen te verduidelijken.

Zelf aanmelden of wijziging doorgeven

Wil je starten als ZZP’er, maar blijkt het niet mogelijk om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel? Je kunt in sommige gevallen dan toch een btw-nummer aanvragen. Dit kun je doen door je zelf aan te melden bij de Belastingdienst.

De Belastingdienst vraagt je om een aantal gegevens. Je gebruikt het formulier Opgaaf Startende onderneming. Op die manier zorg je er toch voor dat de belangrijke gegevens bij de Belastingdienst terechtkomen. Normaal gesproken zou de Kamer van Koophandel dit voor je doen.

Wil je een wijziging doorgeven, bijvoorbeeld omdat de manier waarop je onderneemt verandert? Als je personeel aanneemt, als jouw ondernemingsactiviteiten wijzigen of als het bedrijfsadres verandert is het verstandig om zelf even contact op te nemen. Door alles netjes door te geven is de Belastingdienst weer goed op de hoogte en voorkom je eventuele fouten en verrassingen.

Btw-nummer aanvragen en aangifte doen

Je kunt een btw-nummer aanvragen om gebruik te maken van de fiscale voordelen. Minstens zo belangrijk is het om de btw-aangifte te doen. Je krijgt te maken met drie verschillende situaties:

  • Btw berekenen

    Als je goederen of diensten levert aan klanten moet je daar in de meeste gevallen btw over berekenen. Je moet een hoog of een laag percentage in rekening brengen. De meeste ZZP’ers voegen de btw toe aan hun (uur)tarieven, omdat ze het daarna weer moeten afdragen.

  • Btw afdragen
  • Tijdens de btw-aangifte geef je op hoeveel omzet je hebt gemaakt en hoeveel btw je daarover hebt ontvangen. Je draagt de btw af aan de Belastingdienst. Je gebruikt daarbij natuurlijk jouw btw-nummer, om aan te geven dat jij degene bent die afdraagt.

  • Btw terugvorderen
  • Heb je zakelijke aankopen gedaan en daarover btw betaald? Je kunt die btw terugvorderen. Je brengt het op die manier in mindering op de btw die je afdraagt over de omzet die je hebt gemaakt.

Een btw-nummer aanvragen hoef je in de meeste gevallen dus niet zelf te doen. Bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel zorgt die ervoor dat het in orde komt. Toch is het belangrijk om erop te letten dat je inderdaad een btw-nummer ontvangt. Alleen op die manier kun je facturen sturen en daarop de btw berekenen, zodat je dit later kunt afdragen tijdens de btw-aangifte die je doet.

Btw nummer aanvragen en aan de slag met de boekhouding?

Ontdek MoneyMonk: hét administratiepakket voor ondernemers.


Ontdek MoneyMonk of stel ons je vragen