Website maken als ZZP’er: Antwoord op de 10 belangrijkste vragen

5/5
Dit artikel wordt aangeboden door...
MoneyMonk, hét online boekhoudprogramma voor ZZP’ers
Factureren

Je wilt goed van start als zelfstandig ondernemer en het is natuurlijk altijd goed om je bedrijfsvoering te blijven verbeteren. Moet je dan een website maken als ZZP’er? En hoe pak je dat eigenlijk aan? Hoe vind je een goede webbouwer en wat kun je aan de andere kant gewoon zelf?

Er komt veel op je af in het moderne ZZP’erschap. Je wilt nieuwe klanten vinden en ook online een goede indruk maken. Wij leggen je aan de hand van 10 belangrijke vragen uit hoe je ontdekt wat de mogelijkheden zijn en wat er bij je past.

Belangrijke vragen om jezelf te stellen

Benieuwd naar de belangrijke vragen om jezelf te stellen? We zetten ze voor je op een rij:

  • Heb ik als ZZP’er een website nodig?
  • Zelf een website maken of laten doen?
  • Wie kan jouw website het best maken?
  • Zelf een website maken: wat zijn de mogelijkheden?
  • Hoe kies je jouw domeinnaam en huisstijl?
  • Webhosting kiezen: wat heb je als ZZP’er nodig?
  • Welke pagina’s op de website heb je nodig?
  • Hoe optimaliseer je jouw website voor SEO?
  • Adverteren voor jouw website (SEA): hoe werkt dat?
  • Eigen blog starten: hoe pak je dat aan?

1. Heb ik als ZZP’er een website nodig?

Misschien wel de belangrijkste (en ook de makkelijkste) vraag voor jou als ZZP’er: ‘heb ik een website nodig’? Het antwoord is waarschijnlijk ‘ja’. Het gemak waarmee je tegenwoordig een website maakt of kunt laten maken heeft ervoor gezorgd dat eigenlijk iedere zelfstandige er een heeft. En waardoor je daar ook zelf niet meer onderuit komt.

Ga maar na, een website levert een aantal belangrijke voordelen op:

  • Online visitekaartje
  • In de meest traditionele vorm is de website van een ZZP’er vooral een online visitekaartje. Als een digitaal CV, waarop je aangeeft wie je bent, wat je doet en welke ervaring je hebt. Eventueel aan te vullen met informatie over recente projecten en natuurlijk met een contactformulier, zodat nieuwe klanten contact met je kunnen opnemen.

  • Extra verkoopkanaal
  • De website is goed geschikt als extra verkoopkanaal. Voor dat wat je in de winkel hebt liggen, met een digitaal assortiment of door jouw diensten als bundels en pakketten aan te bieden. Online zijn de mogelijkheden eindeloos, omdat je een landelijk of zelfs wereldwijd publiek kunt aanspreken.

  • Eigen contentplatform
  • Ben je beginnend ondernemer of verkoop je vooral diensten? Je kunt jouw website gebruiken als een eigen contentplatform. Waarop je laat zien wat je weet en welke visie je hebt, om klanten te inspireren en te overtuigen van de kennis die je te bieden hebt.

Zoals je merkt zal een eigen website op verschillende manieren van waarde zijn. Om te laten zien wie je bent, meer te verkopen of te vertellen wat je weet. Als belangrijke onderdelen van jouw (marketing)strategie, waarmee je jezelf als ZZP’er op de kaart kunt zetten.

En kies je er aan de andere kant voor om geen eigen website te (laten) maken? Houd er dan rekening mee dat jouw concurrenten online waarschijnlijk wel zichtbaar zijn. Alleen in markten waar klanten niet of nauwelijks online zijn zou je wegkomen zonder website. Houd er rekening mee dat die markten steeds meer verdwijnen, omdat de potentiële klanten die niet online zitten steeds meer schaars worden.

2. Zelf een website maken of laten doen?

Besloten dat je inderdaad een website nodig hebt als ZZP’er? Dan is het belangrijk om vast te stellen hoe je dit gaat aanpakken. Misschien heb je zelf al wat ervaring met een eenvoudige eerdere website. Of heb je daar juist helemaal geen kaas van gegeten, waardoor je er als een berg tegenop ziet.

In principe heb je twee mogelijkheden. Je kunt de website zelf maken of dit laten doen. We zetten de voor- en nadelen voor je op een rij:

  • Zelf een website maken
  • De goedkoopste optie, waar tegenover staat dat je hier veel tijd in zal moeten steken. Daarnaast zal je waarschijnlijk niet de meest professionele website hebben, maar of dat belangrijk is hangt ook af van wat je doet.

  • Website laten maken
  • De professionele keuze. Je investeert in een website die je laat maken, waarmee je een goede indruk kunt maken op potentiële nieuwe klanten. Ondertussen heb jij de tijd om door te werken voor je klanten

Zelf een website maken

Ga je zelf een website maken? De tijd waarin je goed op de hoogte moest zijn van HTML-code en bijvoorbeeld JavaScript is voorbij. Je hoeft de website niet meer zelf te programmeren, waardoor je daar ook zonder technische kennis goed mee aan de slag kunt.

Wel is het belangrijk dat je goed weet wat je wilt en dat je er de tijd voor neemt om het te ontwikkelen. Het is waarschijnlijk niet je dagelijkse business. Dat betekent dat het langer duurt om tot resultaten te komen. Houd er bovendien rekening mee dat je de website misschien 2 tot 3x zal moeten maken, om tot een design en functionaliteit te komen die aansluit bij je wensen.

Website laten maken

De meer makkelijke methode, als je het niet ziet zitten om er zelf mee aan de slag te gaan. Een professionele webbouwer gaat er voor je mee aan de slag. Dat werkt sneller en levert waarschijnlijk een meer professioneel resultaat op.

Houd er aan de andere kant rekening mee dat de webbouwer alleen kan bouwen wat jij graag wilt hebben. En dat je dus zelf aan zal moeten geven waar je naar op zoek bent en wat je belangrijk vindt. Alleen aan de hand van duidelijke instructies kan de webbouwer zorgen voor het resultaat waar jij mee wilt werken.

Tip: bekijk een groot aantal andere websites van ZZP’ers, om inspiratie op te doen. Noteer welke elementen je sterk vindt, waar je online bij anderen tegenaan loopt en hoe je dat graag anders zou zien. Aan de hand van voorbeelden kun je de webbouwer precies aangeven hoe je het graag ziet.

3. Wie kan jouw website het best maken? (+ tips)

Benieuwd wie jouw website het best kan maken, als je besluit om dit uit handen te geven? Er zijn webbouwers genoeg, maar hoe vind je de juiste die jou als ZZP’er kan helpen? Het is verleidelijk om eerst te kijken naar de prijs. Die kan op een paar verschillende manieren zijn opgebouwd:

  • Vaste prijs voor een template met aanpassingen
  • Kies je voor een template in bijvoorbeeld WordPress, Joomla of een ander Content Management Systeem (CMS)? De basis staat als het ware al, waarna de webbouwer jouw unieke design daarin verwerkt. Op basis van een huisstijl die je al hebt, of door ook die meteen voor je te ontwikkelen. Voor een complete website moet je denken aan zo’n €500 tot €1.000 aan kosten.

  • Prijs op maat voor een unieke website
  • Wil je een volledig eigen ontwerp laten maken, zoals niemand anders dat heeft? Je kunt dan geen gebruik maken van een bestaande template. Dit betekent dat de webbouwer de website vanaf het begin op moet bouwen, uiteraard op basis van jouw unieke design of de huisstijl. Houd rekening met zo’n €2.000 tot €5.000 aan kosten, afhankelijk van het aantal pagina’s dat je nodig hebt.

  • Prijs per maand voor een (website)abonnement
  • Heb je (nog) geen geld om in een website te investeren, maar wil je wel alvast aan de slag? Met een abonnement betaal je per maand voor de nieuwe website. Dat is op de korte termijn voordelig, maar houd er rekening mee dat de kosten in een paar jaar tijd flink kunnen oplopen. De abonnementen zijn beschikbaar voor zo’n €15 tot €100 per maand, afhankelijk van de complexiteit van de website.

Tips om een goede webbouwer te kiezen

Benieuwd hoe je ontdekt wie jouw website het best kan maken? Gebruik deze handige tips:

  • Bekijk het portfolio en spreek met klanten
  • De webbouwer is in principe zo goed als z’n laatste werk. Vraag specifiek naar het portfolio en naar de mogelijkheid om contact op te nemen met een paar van de klanten. Hoe hebben zij de samenwerking ervaren en zijn ze tevreden over hun website? Wat zou hun tip zijn om het proces nog beter te laten verlopen?

  • Vraag door bij de pakketten en onderhoudscontracten
  • Veel webbouwers bieden een aantal pakketten aan, soms ook met een onderhoudscontract of periodiek bedrag dat je betaalt. Vraag door over wat je daarvoor krijgt en wat het bedrijf precies voor je doet. Tip: laat je een website bouwen in WordPress? Het ‘updaten’ van WordPress en de plugins is maximaal 5 minuten werk per maand. Het is prima om dat uit te besteden (zodat je het niet vergeet), maar betaal er niet te veel voor.

  • Vraag anderen om hun ervaringen
  • Ken je andere ZZP’ers die een website hebben laten maken? Vraag hen naar hun ervaringen. Hoe kwamen ze tot hun keuze? Zijn ze daar nog steeds blij mee en wat zouden ze de volgende keer anders doen?

4. Zelf een website maken: wat zijn de mogelijkheden? (Wix, WordPress, etc.)

Liever niet laten bouwen, maar daar graag zelf mee aan de slag? Je kunt zelf een website maken als ZZP’er. En sterker nog, dat kan op een paar verschillende manieren. Om kosten te besparen en volledige vrijheid te ervaren. Bovendien kan je eenvoudig aanpassingen maken, aan de website die je zelf maakte, waardoor je snel genoeg weet hoe het allemaal werkt.

Benieuwd welke mogelijkheden je hebt om zelf een website te maken als ZZP’er? We zetten de 3 belangrijkste voor je op een rij:

  • Gebruiksvriendelijke tool zoals Wix
  • Gratis CMS: bijvoorbeeld WordPress
  • Zelf programmeren met Webflow

1. Gebruiksvriendelijke tool

Kies je voor een gebruiksvriendelijke tool zoals Wix? Het grote voordeel is dat dit ontzettend makkelijk is in gebruik. Je hebt er geen aparte software voor nodig en je kunt meteen aan de slag. Als je kunt werken met digitale tools zoals Word en bijvoorbeeld Excel, heb je in principe voldoende kennis om ook zelf een website te maken.

Houd er aan de andere kant rekening mee dat je beperkt bent door de mogelijkheden in Wix of een andere gebruiksvriendelijke tool. Dat maakt je wat minder flexibel.

Hier staat tegenover dat je meteen aan de slag kunt met sjablonen met kant-en-klare ontwerpen. En je hoeft je geen zorgen te maken over de updates en beveiliging, omdat de aanbieder van de website software dit natuurlijk goed voor je regelt.

Tip: naast Wix benieuwd naar andere gebruiksvriendelijke tools? Probeer die van Jimdo, JouwWeb en bijvoorbeeld Webnode.

2. Gratis CMS

Wil je wél het gemak van een basis die al staat, maar zoek je meer mogelijkheden om jouw eigen wensen door te voeren? Gebruik bijvoorbeeld WordPress. Het is een gratis Content Management Systeem (CMS). Daarmee kun je zelf jouw hostingbedrijf kiezen en de website bijvoorbeeld in meerdere talen ontwikkelen. Bovendien heb je toegang tot de sourcecode, waardoor je alle mogelijke aanpassingen kunt doen.

Houd er rekening mee dat je geen persoonlijke technische ondersteuning krijgt en dat je voor sommige plugins zal moeten betalen. En wil je aanpassingen doen in het design? Als je daar zelf niet de kennis van hebt moet je daarvoor op zoek naar een programmeur.

Met een CMS zoals WordPress, Joomla of Drupal heb je de volledige vrijheid, al heeft dat wat meer voeten in de aarde als je daadwerkelijk aanpassingen wilt doen.

3. Zelf programmeren

Ga je de website zelf programmeren? Jouw mogelijkheden zijn oneindig, je kunt gebruik maken van goedkope hosting en je ervaart maximale flexibiliteit. Hier staat natuurlijk tegenover dat je geen ondersteuning ontvangt en dat je eerst veel zal moeten leren.

Dat maakt het bovendien lastig om de daadwerkelijke kosten in te schatten en je hebt veel tijd nodig om het zowel te leren als daarna in de praktijk te brengen.

Tip: benieuwd hoe je jouw website zelf kunt programmeren? Op websites zoals die van Codecademy, Mozilla of W3Schools kun je dat onder de knie krijgen. Daarna kun je aan de slag met bijvoorbeeld NetBeans, Aptana Studio en Brackets. En wil je het jezelf wat makkelijker maken? Dan is Webflow waarschijnlijk een goed idee.

5. Hoe kies je jouw domeinnaam en huisstijl?

De website voor jou als ZZP’er is als de winkel waarmee je in de winkelstraat zet. Waar je zit en hoe dat eruit ziet bepaalt voor een groot deel het (eerste) succes dat je zal hebben. Denk daarom goed na over bijvoorbeeld de domeinnaam en de huisstijl die je kiest.

Hoe kies je jouw domeinnaam?

De domeinnaam voor jouw website: wat is dat eigenlijk? Het is het webadres, zoals gebruikers die intypen of aanklikken als ze jouw website willen bezoeken. Onze domeinnaam is MoneyMonk.nl, waarmee we simpelweg gebruik maken van onze bedrijfsnaam.

Tip: wil je er vooral voor zorgen dat jouw website goed vindbaar is in Google? Gebruik in de domeinnaam een belangrijke zoekterm. Ga je bijvoorbeeld salestrainingen geven? Dan is een domeinnaam zoals Sales-Trainingen.nl of zelfs Effectieve-Sales-Trainingen.nl een interessante optie.

De keuze voor een domeinnaam is een belangrijke. Je wilt die bijvoorbeeld niet te lang kiezen, zorgen voor iets dat anderen meteen herkennen en het liefst ook makkelijk kunnen intypen. Zonder twijfel over een ‘d’ of een ’t’ in de naam. En pas ook op met grappige samentrekkingen, die je steeds uit zal moeten leggen om de juiste spelling te garanderen.

Tip: handel je vooral vanuit je persoonsnaam, als personal brand? Kies dan voor een domeinnaam met daarin je volledige naam en zorg ervoor dat je social media, voornamelijk LinkedIn, goed in orde zijn. Zo komen (potentiële) klanten altijd makkelijk bij jouw bedrijf terecht.

Hoe kies je jouw huisstijl?

De domeinnaam van je website is als het ware het online adres. Gebruik de huisstijl om een goede en professionele indruk te maken. Of om juist uit te stralen dat je de laagste tarieven berekent, afhankelijk van wat je wilt overbrengen.

Tip: benieuwd hoe jouw huisstijl eruit zou moeten zien? Denk goed na over je missie en visie. Of plan een strategische sessie met een specialist die je daarmee kan helpen. Zodat je een goed beeld krijgt van wie jouw onderneming is, voor wie je wilt werken en wat je daarin graag wilt uitstralen.

Heb je nog geen huisstijl? Je kunt die samen met de website laten ontwerpen. En de stijl doorvoeren in zowel de verschillende webpagina’s als in je e-mails, op de facturen en in alle andere (online) communicatie die je gebruikt.

Tip: om tijd en geld te besparen kan je een online wedstrijd organiseren tussen tientallen designers om de beste huisstijl voor je merk te ontwerpen. Dit kan bijvoorbeeld bij 99designs en DesignCrowd, beiden werken met een niet-goed-geld-terug garantie.

6. Webhosting kiezen: wat heb je als ZZP’er nodig?

Laat je als ZZP’er een website maken of ga je daarmee zelf aan de slag? Het is in de beide gevallen belangrijk om na te denken over de webhosting die je wilt gebruiken.

Webhosting maakt jouw website bereikbaar, voor alle bezoekers die daar naartoe surfen. Het gaat in de basis om een server (zoals een computer), met daarop de bestanden en gegevens van jouw website. Die is verbonden met het internet, waardoor anderen de website kunnen benaderen. Dankzij webhosting is de website 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar.

Belangrijk bij de keuze voor webhosting zijn bijvoorbeeld de volgende elementen:

  • Bandbreedte per maand
  • Iedere keer dat een bezoeker jouw website bezoekt wordt er een klein beetje data verbruikt. Die data telt op tot de totale bandbreedte. Met een eenvoudige website die door een paar honderd bezoekers per maand wordt bezocht heb je voldoende aan zo’n 5 tot 10 GB aan bandbreedte per maand. Tip: steeds meer aanbieders van webhosting bieden onbeperkte bandbreedte. Je hoeft je daar dan geen zorgen meer over te maken.

  • Opslagruimte op de server
  • Iedere pagina, iedere foto en alle andere bestanden vragen om opslagruimte op de server. Jouw website bestaat uit allerlei bestanden, die worden opgeroepen als een bezoeker naar de pagina’s surft. Zorg voor voldoende opslagruimte op de server, ook voor de e-mails die je wilt ontvangen en versturen. Tip: als ZZP’er heb je normaal gesproken voldoende aan bijvoorbeeld 1GB tot 2GB opslagruimte op de server.

  • Mogelijkheid voor (SQL)databases
  • Wil je een WordPress-website (laten) maken of gebruik je een ander CMS? Houd er rekening mee dat je daarvoor een (SQL)database nodig hebt. De website gebruikt gegevens uit de database, waarmee je bijvoorbeeld een blog kunt starten.

  • SSL-certificaat
  • Wil je jouw bezoekers een veilige online omgeving bieden? Gebruik binnen de webhosting een SSL-certificaat. Het zorgt voor de HTTPS-verbinding, met het typische groene slotje in de adresbalk.

  • Support bij webhosting
  • Let ten slotte goed op de support die je krijgt bij de webhosting die je kiest. Kun je de aanbieder een e-mail sturen, bellen of bereiken via de chat? Tip: probeer de support alvast een keer uit, om zelf te ervaren hoe snel er een medewerker beschikbaar is.

7. Welke pagina’s op de website heb je nodig?

Klaar om jouw website als ZZP’er te (laten) maken? Het is belangrijk om de juiste pagina’s aan te maken. Die je in ieder geval nodig hebt, bijvoorbeeld als je als zelfstandige een aantal diensten verleent.

We zetten de belangrijke pagina’s voor de ZZP-website voor je op een rij:

  • Homepage
  • De pagina waar jouw website niet zonder kan. Waarop bezoekers voor het eerst terechtkomen, als ze je domeinnaam intypen of doorklikken vanaf een andere website. Gebruik deze pagina om online jouw elevator-pitch te houden.

  • Over mij
  • Bezoekers willen graag weten met welke ZZP’er ze te maken hebben. Beschrijf wie je bent en hoe je hier bent gekomen. En gebruik de ruimte om zowel de visie als missie te beschrijven, net als de toekomstplannen die je met jouw onderneming hebt.

  • Diensten
  • Wat heb je aan te bieden en op welke manier doe je dat? Schrijf vanuit de waarde die je toevoegt, om uit te leggen wat je klanten te bieden hebt. Zodat zij daar wat aan hebben, omdat jij de diensten (online) aanbiedt.

  • Portfolio of klanten
  • Voor wie heb je eerder gewerkt en wat zijn de resultaten van je (creatieve) inspanningen? Gebruik een portfolio of een overzicht van klanten om te bewijzen wat je zegt aan te bieden.

  • Optioneel: Blog
  • Wil je online vertellen wat je weet, waar je aan werkt en welke ontwikkelingen je ziet? Een blog is daarvoor goed geschikt. Met uitstekende mogelijkheden voor SEO, om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren.

  • Contactinformatie
  • Net zo onmisbaar als de homepage. Zodat bezoekers contact met je kunnen opnemen, als ze interesse hebben in de diensten die je aanbiedt. Zorg voor een duidelijk contactformulier, met alleen de noodzakelijke vragen (naam, e-mailadres en het bericht).

Tip: gebruik je de website vooral als een online visitekaartje? Een one-pager is dan goed geschikt. Het is één (langere) pagina met daarop alle informatie die je normaal op de bovenstaande pagina’s zou plaatsen, uitgezonderd het blog. Bezoekers kunnen er doorheen scrollen. Zorg op diverse plekken op de pagina voor knoppen om contact op te nemen.

8. Hoe optimaliseer je jouw website voor SEO?

Een website is een mooi online visitekaartje, maar hoe zorg je ervoor dat meer klanten die vinden? Als online verkoopkanaal, omdat je zichtbaar bent voor iedereen die een zoekmachine gebruikt om naar jouw diensten te zoeken? Het is belangrijk om je website te optimaliseren voor de zoekmachines. Het gaat om SEO, dat staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie).

Benieuwd hoe je jouw website als ZZP’er optimaliseert voor SEO? De basis bestaat uit 3 belangrijke elementen:

  • Content
  • Online autoriteit
  • Techniek

Content

Goede vindbaarheid vraagt om goede content. Met de belangrijke zoektermen en op pagina’s die onderling goed met elkaar samenhangen. Daarvoor kun je gebruik maken van een paar verschillende aanpakken:

  • Huidige pagina’s optimaliseren
  • Heb je één of meerdere dienstenpagina’s of een aparte pagina met resultaten? Je kunt de teksten (laten) optimaliseren voor de belangrijkste zoektermen voor jouw website. Je vertelt de zoekmachines zoals Google als het ware waar de pagina over gaat, om beter vindbaar te worden als anderen daar vervolgens naar zoeken.

  • Landingspagina’s laten schrijven
  • Wil je meer content toevoegen of merk je dat het optimaliseren van de huidige pagina’s nog niet voldoende is? Je kunt landingspagina’s laten schrijven, voor de specifieke zoektermen die belangrijk voor je zijn. Tip: ben je actief in bepaalde regio’s of plaatsen? Laat daar landingspagina’s voor schrijven om lokaal beter vindbaar te worden.

  • Bloggen met een SEO-strategie
  • Merk je dat je op veel verschillende zoektermen graag beter gevonden wilt worden? Gebruik een blogstrategie, om alle zoektermen de belangrijke aandacht te geven. In een overzichtelijk blog of in een SEO-kennisbank, met een schat aan waardevolle informatie voor bezoekers en potentiële klanten.

Tip: benieuwd welke zoektermen belangrijk zijn en hoe je die in de website kunt verwerken? Laat een SEO tekstschrijver een zoekwoordenonderzoek doen en een contentplan maken of ontdek handige tools zoals Moz en Google’s Keyword Planner.

Online autoriteit

Zodra de content staat is het belangrijk om online autoriteit op te bouwen. Dat doe je met een (extern) linkprofiel. Het gaat om de links vanaf andere website, naar die van jou. Zoekmachines zoals Google beoordelen ze als aanbevelingen, zoals je ook tijdens gesprekken met vrienden of andere contacten soms andere bedrijven en oplossingen aandraagt.

Tip: meld jouw website aan bij startpagina’s en ga actief op zoek naar samenwerkingen met andere websites, bijvoorbeeld die van klanten, leveranciers en andere relaties. Of vraag een online marketingbureau of linkbuilding-specialist om je hiermee te helpen.

Techniek

De websitetechniek moet goed zijn, om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Gebruik je Wix, WordPress of een van de andere (bijna) kant-en-klare oplossingen? De techniek is in de basis goed. Houd er wel rekening mee dat de laadtijd niet altijd optimaal is, maar het effect daarvan is niet zo groot.

Zou je zelf een website (laten) bouwen, helemaal vanaf scratch? Zorg er dan voor dat de webbouwer rekening houdt met de optimalisatie voor zoekmachines. Let op de snelle laadtijd, bijvoorbeeld door zware (niet-geoptimaliseerde) afbeeldingen op de pagina’s te voorkomen.

9. Adverteren voor jouw website (SEA): hoe werkt dat?

Bereik je met SEO (nog) niet de vindbaarheid en resultaten die je had verwacht? Zoekmachineoptimalisatie kost tijd, iets dat je misschien niet hebt. Je kunt dan gebruik maken van SEA, als betaald alternatief voor SEO.

SEA staat voor Search Engine Advertising. Je adverteert in de zoekmachine, om jouw plaats bovenaan de zoekresultaten te kopen. Je biedt een bedrag per advertentie, waarvoor bijvoorbeeld Google jouw website laat zien als er iemand zoekt naar de voor jou belangrijke zoektermen.

Let op: gebruik je SEA om bovenaan de zoekresultaten te komen? Je betaalt een bedrag per klik. Iedere nieuwe bezoeker kost geld, dus let goed op de budgetten die je daarvoor vrijmaakt.

In principe kun je zelf aan de slag met SEA. Houd er wel rekening mee dat zowel Google als andere zoekmachines tal van advertentiemogelijkheden bieden. Om heel specifieke doelgroepen te bereiken en bijvoorbeeld door bepaalde zoektermen uit te sluiten. Op die manier voorkom je dat een zoekterm met een zoekintentie die voor jou niet interessant is toch een groot deel van je advertentiebudget opslokt.

Tip: vraag een SEA-specialist of een online marketingbureau om je daarmee te helpen, als je daar zelf weinig tot geen ervaring mee hebt. Spreek een budget af en leg goed uit welke zoekintentie en welke potentiële klanten voor jou het meest interessant zijn.

10. Eigen blog starten: hoe pak je dat aan?

Jouw website als ZZP’er is voor veel meer geschikt dan alleen als online visitekaartje. Start je bijvoorbeeld een blog? Dan heb je de mogelijkheid om te vertellen wat je doet, hoe je dat doet, welke ontwikkelingen je ziet en bijvoorbeeld welke visie je nastreeft.

Het zijn zomaar een paar mogelijkheden om content te creëren. Die bouwt aan jouw online autoriteit, waarmee je de vindbaarheid in zoekmachines kunt verbeteren en waarmee je werkt aan een publiek dat je wil volgen.

Heb je duidelijke ideeën over hoe je wilt werken, wat je wilt bereiken en hoe je klanten optimaal van waarde zou kunnen zijn? Dan is het een goed idee om een blog te starten:

  1. Creëer de mogelijkheid
  2. Je kunt geen blog starten op jouw website voor ZZP’ers als die mogelijkheid er niet is. Gebruik je een website in WordPress of een ander CMS? Een blog starten is dan eenvoudig, omdat je daarvoor een database beschikbaar hebt. Vraag de webbouwer de mogelijkheid toe te voegen of te activeren. Of doe dat zelf, bijvoorbeeld door in WordPress een pagina ‘Blog’ aan te maken en vervolgens je eerste artikel(en) te schrijven.

  3. Bepaal waarover je wilt schrijven
  4. Het is belangrijk dat je goed weet waarover je wilt schrijven. Voor het eerste artikel en voor de artikelen die zullen volgen. Vanuit een specifieke stijl, een duidelijke overtuiging of om klanten te informeren over wat je te bieden hebt en hoe dat voor hen van waarde is. Tip: plan minimaal 3 artikelen vooruit. Zo heb je er een paar achter de hand, voor een periode waarin je wat minder tijd of inspiratie hebt. Alleen als je het bloggen volhoudt is dat op de lange termijn echt van waarde.

  5. Houd rekening met zoektermen
  6. Wil je met de blogartikelen ook de vindbaarheid in Google en andere zoekmachines verbeteren? Houd rekening met de zoektermen die belangrijk zijn. Verwerk ze in de titel en in de artikelen. Plan de artikelen en hoe je de zoektermen zal gebruiken, bijvoorbeeld voor een paar maanden tot een half jaar vooruit. Zo weet je zeker dat ze allemaal een keer aan bod komen.

  7. Publiceer en deel de conten
  8. Publiceer de artikelen die je schrijft en deel de content, bijvoorbeeld via LinkedIn, Facebook, op Twitter of op andere sociale media. Op die manier bereik je in ieder geval de volgers die je misschien al hebt opgebouwd.
    Let op: voorkom dat je met je social media content alleen maar links naar je blog deelt. De algoritmes benadelen content die gebruikers weghaalt uit hun app of website, om zo meer advertentie inkomsten te kunnen genereren. Produceer dus ook “native” content, zodat het aansluit bij het normale gebruik van het platform, en meer bereik krijgt.

  9. Ga de interactie aan met anderen
  10. Nodig anderen uit om te reageren en schrijf daar aan het eind van de content bovendien naartoe. Reageer op hun reacties en lees ook andere blogs binnen jouw branche. Bouw op die manier aan een publiek waarmee je in gesprek gaat. Je zal merken dat ze ook op jouw artikelen gaan reageren, waardoor je de interactie aan kunt gaan. Handig om nieuwe inspiratie op te doen en om jouw blog tot leven te brengen.

Website en boekhoudprogramma voor ZZP’ers

Wil je een website maken als ZZP’er? Met de bovenstaande 10 vragen vind je de belangrijke antwoorden om daar zelf mee aan de slag te gaan of om het uit te besteden. En om het goed aan te pakken, waarmee je zeker weet dat je geen belangrijke onderdelen over het hoofd ziet.

Zorg er op die manier voor dat je een website maakt als dat belangrijk voor je is. Met de juiste pagina’s en door na te denken over de manier waarop je het vormgeeft of vorm laat geven. Minstens zo belangrijk als een goed boekhoudprogramma, speciaal voor dienstverlenende ZZP’ers die het graag goed willen doen. Iets dat je online gewoon gratis kunt uitproberen, om 30 dagen te ervaren hoe makkelijk een boekhoudprogramma voor ZZP’ers in de praktijk werkt.

Esther toont de app

Enthousiast? Ervaar zelf
het gemak van MoneyMonk

Stap nu over van boekhouden in Excel naar ons gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma!

De eerste 30 dagen gratis, geen betaalgegevens nodig

Aan het einde van deze pagina nog vragen?

Schakel dan hulp in van onze Support Monks

support@moneymonk.nl

Heb je een vraag over MoneyMonk?
Je kan ons ook e-mailen.

085 30 30 800

Op werkdagen bereikbaar:
9:00 - 12:30 en 13:30 - 17:30
moneymonk-team-photo