20 september 2021

Hoe moet ik de BTW-aangifte online indienen?

5/5
Dit artikel wordt aangeboden door...
MoneyMonk, hét online boekhoudprogramma voor ZZP’ers
Factureren

Hoe moet je de BTW-aangifte online indienen? Een belangrijke vraag voor veel ZZP'ers, waarbij jouw administratiepakket het je gelukkig een stuk makkelijker kan maken.

Om de BTW-aangifte te doen heb je het overzicht nodig van de ontvangen BTW op basis van je omzet en de betaalde BTW op basis van de kosten. Je mag de beiden met elkaar verrekenen. Op die manier blijft er een te betalen of te ontvangen bedrag over. De aangifte doe je online bij de Belastingdienst, om aan te geven welke resultaten je de afgelopen periode hebt geboekt.

Tip: je doet normaal gesproken per kwartaal aangifte bij de Belastingdienst. Dat doe je in de maand nadat het kwartaal is afgelopen. Je doet in april aangifte over de maanden januari, februari en maart.

Hoe moet ik de BTW-aangifte online indienen?

Hoe moet je de BTW-aangifte online indienen? Je kunt inloggen bij de Belastingdienst. Je komt dan in een scherm waar je kunt aangeven dat je BTW-aangifte wilt doen.

De Belastingdienst vraagt je om de omzet die je hebt gemaakt, net als de kosten die je in de afgelopen periode maakte. Uit die gegevens wordt duidelijk of je een bedrag zal ontvangen of dat je een bedrag moet betalen (afdragen).

Jouw administratiepakket kan je de BTW-aangifte heel makkelijk maken. Door netjes voor je bij te houden welke kosten je maakte. En welke omzet je boekte. Om de verschillende bedragen alvast te berekenen, zodat je die meteen kunt overnemen bij de Belastingdienst.

Esther toont de app

Enthousiast? Ervaar zelf
het gemak van MoneyMonk

Stap nu over van boekhouden in Excel naar ons gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma!

De eerste 30 dagen gratis, geen betaalgegevens nodig