BTW-nummer aanvragen als ZZP’er | MoneyMonk

5/5
Dit artikel wordt aangeboden door...
MoneyMonk, hét online boekhoudprogramma voor ZZP’ers
Factureren

Als startende zzp’er moet je aan veel denken, we weten het. Daarom helpen we je graag op weg. Want wil je officieel ondernemer worden, dan moet je dus een btw-nummer aanvragen bij de Belastingdienst. Dat is gelukkig vrij simpel.

De definitieve stap op weg naar het ondernemerschap is je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK).  Maar… wil je ook door de Belastingdienst gezien worden als ondernemer, dan zijn we er nog niet. Want je hebt ook een btw-nummer nodig.

Wat is een btw-nummer?

Een btw-nummer – ook wel: btw-identificatienummer of btw id– is een unieke cijfercombinatie voor zzp’ers en eenmanszaken. Je btw-nummer gebruik je in de communicatie met de belastingdienst, maar ook met klanten en leveranciers. Dankzij dit btw-nummer, dat je krijgt van de Belastingdienst, wordt je door hen gezien als ‘ondernemer voor de btw’.

Tip: Vermeld je BTW-nummer op je website, facturen en offertes. Dat is namelijk verplicht. 

Hoe ziet een btw-nummer eruit?

Je btw-nummer bestaat uit vier componenten. Dat zijn de landcode NL, 9 willekeurige cijfers, de letter B en tot slot nog een zogenoemd controlegetal van twee cijfers.

Waar gebruik je een btw-nummer voor?

Een btw-nummer gebruik je als je btw wilt rekenen over je werkzaamheden, als je btw wilt terugvorderen en - vrij belangrijk - als je gebruik wilt maken van fiscale voordelen voor ondernemers, zoals de zelfstandigenaftrek.

Start als een pro!
Je wilt een BTW-nummer aanvragen. Dit klusje telt mee als voorbereiding op het ondernemerschap. Daarom mag je de uren alvast gratis registreren in MoneyMonk. Dan voldoe je veel sneller aan het urencriterium.
Ontdek MoneyMonk

Btw-nummer aanvragen bij de Belastingdienst

Waar je fysiek naar een Kamer van Koophandel in je eigen buurt moet gaan om je in te schrijven, is dat gelukkig niet nodig voor je btw-nummer. De KvK geeft jouw bedrijfsgegevens door aan de Belastingdienst, die vervolgens je inschrijving in het Handelsregister verwerkt en aan de hand hiervan bepaalt of je ondernemer wordt voor de btw. Als dit zo is, krijg je van de Belastingdienst twee brieven met daarin je btw-nummer en een omzetbelastingnummer.

In sommige gevallen kun je je niet inschrijven bij de KvK, maar wel een btw-nummer aanvragen. Dit hoor je dan bij de KvK zelf. Vervolgens mag je jezelf aanmelden bij de Belastingdienst, die je dan om de gegevens vraagt die ze anders van de KvK zouden krijgen.

Btw-nummer nodig voor btw-aangifte

Het btw-nummer heeft de Belastingdienst ook nodig voor je btw-aangifte. Want in de meeste gevallen bereken je btw over je goederen en diensten. Die moet je afdragen aan de Belastingdienst.

Maar ook wanneer je zelf zakelijke kosten maakt en daar btw over hebt betaald, komt je btw-nummer van pas: bij de btw-aangifte kun je die btw namelijk terugvorderen. Je hoeft dan dus minder btw af te dragen over de omzet die je met je bedrijf hebt gemaakt.

Hoe de btw-aangifte precies werkt vertellen we je hier. En wil je de volgende BTW-aangifte foutloos indienen, met of zonder boekhouder? Maak een gratis account aan bij MoneyMonk: hét administratiepakket voor freelancers.

Esther toont de app

Enthousiast? Ervaar zelf
het gemak van MoneyMonk

Stap nu over van boekhouden in Excel naar ons gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma!

De eerste 30 dagen gratis, geen betaalgegevens nodig