30 augustus 2022

Een goed begin als zzp'er: wat kan je doen voor je begint? | MoneyMonk

5/5
Dit artikel wordt aangeboden door...
MoneyMonk, hét online boekhoudprogramma voor ZZP’ers
Factureren

Je zit te wachten op jouw zakelijke rekening, die je als zzp’er hebt aangevraagd. Wat kun je doen in de tussentijd? Je hebt het rekeningnummer nodig om te gaan factureren en zonder de rekening kun je daarmee nog geen zakelijke aankopen doen. Wij zetten 5 andere zaken op een rij waarmee je als zelfstandige alvast aan de slag kunt. Dus moet je nog even geduld hebben voordat het allemaal geregeld is? Je hoeft gelukkig niet stil te zitten.

Het maakt niet uit in welke volgorde je de andere taken doet. Wij zetten voor je op een rij waar je als zzp’er allemaal mee aan de slag kunt om je voor te bereiden. Dat is belangrijk en verstandig. Zodra je eenmaal aan het werk gaat zal je merken dat daar veel tijd in gaat zitten. Er is dan weinig tijd om de randzaken te regelen. Als je nu moet wachten tot jouw zakelijke rekening beschikbaar is heb je daar dus mooi de tijd voor. Door dat nu op te pakken bespaar je straks kostbare tijd, dus heb je na het eerste werk misschien zelfs even de tijd om bij te komen.

Hoe lang duurt het om een zakelijke rekening te openen?

Hoe lang je moet wachten op een zakelijke rekening hangt helemaal af van de bank die je kiest. We zetten een aantal opties voor je op een rij:

  • Triodos Bank: tot 2 maanden

  • ASN Bank: tot 14 dagen

  • RegioBank: tot 14 dagen

  • Van Lanschot: 7 tot 14 dagen

  • SNS: tot 7 dagen

  • Rabobank: tot 7 dagen

  • ING: tot 7 dagen

  • ABN AMRO: tot 7 dagen

  • N26: binnen 10 minuten

  • Knab: binnen 10 minuten

Zoals je kunt zien hebben de grootbanken ongeveer een week de tijd nodig om de zakelijke rekening voor je te openen. De meer specialistische banken nemen nog wat langer de tijd, met een uitschieter tot wel 2 maanden.

Aan de andere kant slagen online banken N26 en Knab erin om je binnen 10 minuten een zakelijke rekening te laten openen. Je vult online jouw gegevens in, waarna de rekening meteen beschikbaar is en je daar gebruik van kunt maken. Je kunt er meteen mee aan de slag. Dat is natuurlijk goed nieuws voor je bankzaken, al heb je daarmee helaas geen extra tijd voor de andere taken die je kunt oppakken.

Dus open je een zakelijke rekening en moet je daar even op wachten? Of hoef je er niet op te wachten, maar heb je daardoor wel tijd voor wat er nog meer belangrijk is? Wij leggen je in dit artikel uit wat je als zzp’er in ieder geval niet over het hoofd mag zien.

Wat kun je wel alvast doen?

Er komt veel op je af als je start als ondernemer. Dus ga je aan de slag als zzp’er? Dat je alvast een zakelijke rekening aanvraagt is een geweldige stap. En dat je daar even op moet wachten komt eigenlijk best goed uit. We delen een aantal tips die je kunt oppakken, zodat je de voorbereidingen verder treft en klaar bent om te gaan ondernemen. Dat voorkomt dat je er straks steeds tijd voor moet maken, als je eigenlijk voor klanten wilt werken.

Richt je tijdens het wachten op de zakelijke rekening nog een keer op het ondernemingsplan. Bepaal vervolgens of je een modelovereenkomst nodig hebt en denk na over het uurtarief dat je klanten in rekening gaat brengen. Zorg er ten slotte voor dat je geen verzekeringen over het hoofd ziet en denk alvast na over je pensioen. Het lijkt nu misschien nog ver weg, maar hoe eerder je daar een plan voor maakt, des te groter de kans dat je het voor jezelf goed regelt.

Bovendien voorkom je door deze taken op te pakken dat je voor je gevoel lang moet wachten op de zakelijke rekening. De kans is groot dat de rekening beschikbaar is en werkt, nog voordat je de onderstaande taken hebt afgerond. Dat betekent dat je de wachttijd hebt gewonnen, en dat je zodra je echt klaar bent meteen van start kunt als zzp’er.

Scherp jouw ondernemingsplan aan

Misschien heb je eerder een ondernemingsplan geschreven. Het kan geen kwaad om daar nog eens opnieuw naar te kijken. Je hebt in de loop der tijd vast een aantal nieuwe ideeën opgedaan. Door die te verwerken in je aangescherpte plannen is de kans groot dat je het veel beter op een rij krijgt. En dat het beter lukt om het op papier te zetten. Dat levert twee belangrijke voordelen op:

  • Het plan als jouw kapstok voor ideeën

    Zodra je gaat ondernemen heb je de volledige vrijheid om te doen waarvan jij denkt dat het goed is. Die vrijheid voelt geweldig, maar het brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee. Hoe weet je namelijk of je de juiste keuzes maakt? Een ondernemingsplan kan je daarbij helpen. In het plan verwerk je jouw missie en de visie. Dat kan gelden als een kapstok, die je gebruikt om keuzes te maken die passen hij het hogere doel dat je voor ogen hebt.

  • Betere presentatie naar buiten toe

    Tijdens netwerkborrels, op de website en als je met investeerders of andere serieuze partners spreekt is het belangrijk dat je goed kunt overbrengen wat je doet en waarvoor je het doet. Een ondernemingsplan kan je helpen met de presentatie naar buiten toe. Dus krijg je vragen over jouw bedrijf? Dan kun je naar het plan verwijzen of daar zelfs delen van presenteren.

Het ondernemingsplan vormt de basis voor jouw bedrijf. De Kamer van Koophandel legt je uit wat je er allemaal in opschrijft en deelt een aantal handige tips om dat goed te doen. Je profiteert dan optimaal van de twee bovenstaande voordelen.

Naast het ondernemingsplan zelf schrijf je bij voorkeur ook een marketingplan en een financieel plan. Je werkt een marktonderzoek uit, aan de hand waarvan je vaststelt hoeveel vraag er is naar jouw product. Werk bijvoorbeeld aan een doelgroep- en klantonderzoek, een SWOT-analyse en de marketingmix met de vier p’s: product, prijs, promotie en plaats. Eventueel voeg je daar presentatie en personeel aan toe. Zo creëer je voor jezelf en voor anderen een goed beeld van hoe je jouw product of dienst aan de man wilt brengen.

In het financieel plan zet je de verschillende financiële zaken op een rij. Het gaat om een investeringsbegroting, een financieringsbegroting, een liquiditeitsbegroting en een exploitatiebegroting. Als je ervoor kunt zorgen dat de cijfers kloppen en dat je realistische voorspellingen doet kun je dit deel van het plan gebruiken om eventuele financiers en investeerders aan te trekken. Zij moeten geloven in je plan en daar de onderbouwing voor vinden op basis van de financiën. Neem tijdens het wachten op de zakelijke rekening voor je bedrijf dus goed de tijd om hier uitgebreid aan te werken.

Bepaal of je een modelovereenkomst nodig hebt

Als zzp’er zal je in een aantal gevallen werken op basis van een modelovereenkomst. Het is de overeenkomst met jouw opdrachtgever, waarin jullie afspreken dat je zelfstandig aan de slag gaat. Dat is belangrijk, omdat je op die manier aan de Belastingdienst kunt aantonen dat je niet in loondienst bent. Als je wel in loondienst bent moet de werkgever loonheffing inhouden, dus ziet het financiële plaatje tijdens een opdracht er heel anders uit.

De Belastingdienst heeft een handig stappenplan opgesteld. Ontdek op die manier of je daadwerkelijk zelfstandig werkt en of je een modelovereenkomst nodig hebt. Dit zijn de stappen die je doorloopt:

  1. Beoordeel of je zelfstandig bent of in loondienst werkt

    Het is belangrijk dat je zelf bepaalt hóe je jouw werk doet. De opdrachtgever mag daar geen enkel gezag over hebben. Jij krijgt de opdracht van de opdrachtgever, waarna je zelf bepaalt hoe je daarmee aan de slag gaat.

    Kun je iemand anders het werk laten uitvoeren? Dan ben je ook automatisch niet in loondienst. Er is dan sprake van zelfstandigheid of ondernemerschap, waarmee je voldoet aan een van de belangrijke voorwaarden daarvoor.

  2. Stel vast of je een modelovereenkomst nodig hebt

    Als je zeker weet dat je zelfstandig bent heb je geen modelovereenkomst nodig. Dat mag wel, maar het is niet noodzakelijk. Weet je andersom zeker dat je in loondienst bent? Dan mag je geen modelovereenkomst gebruiken, de werkgever moet je een arbeidscontract aanbieden.

    De modelovereenkomst is het belangrijkst in het geval van twijfel. Als je niet zeker weet of je zelfstandig bent of in loondienst werkt kan de overeenkomst daar antwoord op geven. Die overeenkomst zorgt er namelijk voor dat je niet in loondienst bent, maar zelfstandig werkt.

  3. Kies de juiste modelovereenkomst

    Blijkt dat je inderdaad een modelovereenkomst kunt gebruiken of nodig hebt? Er bestaan verschillende varianten. Op de website van de Belastingdienst vind je de overeenkomst die je wilt gebruiken. De varianten zijn ingedeeld in vier categorieën, zodat je eenvoudig uitkomt bij het type dat je nodig hebt voor jouw werk.

  4. Pas de overeenkomst eventueel aan

    Als de modelovereenkomst precies past bij wat je doet, hoe je dat doet en waaraan je werkt is er niets aan de hand. In andere gevallen kun je de overeenkomst aanpassen. Houd er rekening mee dat je de geel gemarkeerde teksten niet mag aanpassen. Andere tekst die je aanpast mag niet ingaan tegen wat er geel gemarkeerd is.

  5. Leg vast dat je volgens de overeenkomst werkt

    Spreek met de opdrachtgever af dat je volgens de overeenkomst werkt. Stuur bijvoorbeeld een e-mail waarin je de overeenkomst als bijlage toevoegt. Leg bovendien schriftelijk vast dat je niets hebt veranderd wat ingaat tegen de voorschriften en regels.

    Gebruik bijvoorbeeld de volgende tekst: 'Deze overeenkomst is gebaseerd op een overeenkomst die de Belastingdienst op [datum] heeft beoordeeld, met [nummer]. De geel gemarkeerde tekst in die modelovereenkomst hebben we ongewijzigd overgenomen. Aanpassingen en toevoegingen in de andere tekst gaan volgens ons niet in tegen de gele tekst.'

  6. Houd je aan de afspraken in de overeenkomst

    Houd je vervolgens aan de afspraken die jullie onderling maken. En wijs ook de opdrachtgever erop als die zich er niet aan lijkt te houden.

Stel je uurtarief vast

Je hebt als zzp’er veel vrijheid, waaronder om jouw uurtarief te bepalen. Je kunt in principe rekenen wat je wilt. Dat wil zeggen, het is natuurlijk belangrijk dat je opdrachtgevers vindt die het willen betalen.

Dus, hoe bepaal je eigenlijk het tarief waarvoor je wilt werken? Veel zelfstandigen rekenen terug vanuit een (netto) salaris dat ze graag willen verdienen. Je moet daarvoor rekening houden met allerlei kosten. Dat zijn meer kosten dan wanneer je in loondienst bent, omdat je meer zelf moet betalen.

Houd bijvoorbeeld rekening met de kosten voor vakanties (je krijgt geen vakantiegeld), voor de inkomstenbelasting, voor de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering en voor onvoorziene kosten. Ga ook uit van de zakelijke kosten die je maakt, bijvoorbeeld voor de huur van een kantoor, voor bedrijfsmiddelen en voor verzekeringen.

Andersom kun je kijken naar wat concurrenten rekenen aan uurtarief. Als ze dat niet op de website hebben staan of op een andere manier delen kun je daar bijvoorbeeld een offerte aanvragen. Ontdek op die manier welke tarieven anderen berekenen en wat ze daarvoor aanbieden. En vergelijk dat vervolgens met je eigen aanbod. Dus ben je net gestart, heb je weinig ervaring en probeer je vooral een klantenkring op te bouwen? Houd er rekening mee dat jouw uurtarief waarschijnlijk lager moet zijn dan wat sommige concurrenten vragen.

Uurtarief berekenen

De Kamer van Koophandel heeft een handige rekentool voor je ontwikkeld. Daarmee bereken je op basis van het netto maandinkomen dat je wilt verdienen hoeveel je daarvoor per uur moet vragen.

In de tool ga je uit van het bedrag per maand dat je netto wilt verdienen. Dat is het bedrag dat je overhoudt, als je de kosten hebt betaald en de belastingen hebt afgedragen. Het is wat je daadwerkelijk overhoudt, dus wat je vrij kunt besteden aan je vaste lasten en al het andere dat je wilt kopen of waarvoor je wilt sparen. Houd er rekening mee dat je misschien eventuele andere bedrijfsinkomsten hebt of juist kosten maakt. Die kun je allemaal invullen in de rekentool. Je krijgt dan een zo goed mogelijk beeld van wat je per uur moet rekenen om uit te komen op het inkomen dat je wilt verdienen.

Regel je verzekeringen

Je gaat als zzp’er natuurlijk uit van het goede, maar het kan geen kwaad om rekening te houden met tegenvallers. Sterker nog, het is verstandig om je daar goed op voor te bereiden. Dat doe je met de juiste verzekeringen. Die voorkomen dat je financieel in het diepe valt, waarbij het diepe veel dieper kan zijn dan wanneer je als werknemer in loondienst bent.

Geen van de verzekeringen is voor jou als zelfstandige wettelijk verplicht. Wel is het gebruikelijk om ze af te sluiten. Andere ondernemers voorkomen daarmee dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor grote (financiële) consequenties. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een foutje maken is menselijk, dus zorg er in ieder geval voor dat je precies weet tegen welke verzekeringen je ‘ja’ of ‘nee’ zegt.

  • Arbeidsongeschiktheid

    De arbeidsongeschiktheidsverzekering is vaak in het nieuws, er is van alles om te doen. Het is in de basis een inkomensverzekering, die je verzekert tegen financiële klappen bij arbeidsongeschiktheid. Stel dat jij door een (bedrijf)ongeval niet meer kunt werken, dan stopt je inkomen. Als zelfstandige ben je daarvoor zelf verantwoordelijk, waardoor dit grote impact kan hebben op jouw financiële situatie (en die van je gezin). Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering kun je ervoor zorgen dat je inkomen blijft houden, zelfs als je arbeidsongeschikt raakt. Op die manier kun je bijvoorbeeld de woonlasten blijven betalen en is het niet (meteen) noodzakelijk om te verhuizen.

  • Bedrijfsaansprakelijkheid

    Een ongeluk zit in een klein hoekje, en er kunnen soms kosten ontstaan uit de meest lullige situaties. Dus laat je een kop koffie vallen over iemands laptop, struikel je en val je door een glazen deur of gaat er iets anders kapot als je bij de klant op locatie bent? Het zijn allemaal zaken waarvoor jij je met deze polis kan verzekeren.

  • Beroepsaansprakelijkheid

    Een verkeer advies of een fout in de rapportage kan tot kostbare gevolgen leiden. Met de beroepsaansprakelijkheidsverzekering kun jij je daartegen verzekeren. Zo hoef je er zelf niet financieel voor op te draaien als er per ongeluk een keer iets mis gaat. Een foutje maken is menselijk, dus zorg ervoor dat je in dat geval goed verzekerd bent om de klappen op te vangen.

  • Rechtsbijstand

    Niemand wil te maken krijgen met een conflict, maar soms lopen zaken nu eenmaal zo. Het is in dat geval een prettig idee om terug te kunnen vallen op juridische bijstand. Zakelijk kunnen geschillen snel kostbaar zijn, dus daar wil je liever zelf niet te veel mee te maken krijgen. Het is dan prettig dat er een jurist met je meekijkt, die weet waar het over gaat en wat jouw rechten zijn. In veel gevallen lukt het de rechtsbijstand overigens om een zaak te schikken, waardoor dit niet hoger op hoeft te lopen dan nodig.

Denk alvast na over je pensioen

Misschien start je op jonge leeftijd met ondernemen. Je bent dan waarschijnlijk nog niet bezig met jouw pensioen. Toch is dat jammer, omdat er vooral op jonge leeftijd heel veel te winnen valt. En heel veel te verliezen, als je te lange tijd niets doet.

Pensioen opbouwen kost (veel) tijd. Als je daar al jong mee begint heb je veel meer tijd, dus is de kans groter dat je straks geniet van een fijn pensioen. Iedere inleg die je onder de 30 jaar doet rendeert (een kleine) 40 jaar. Bij rendement op rendement levert dat een aanzienlijke waardestijging op. Bovendien kun je pensioenbijdragen fiscaal aftrekken voor de inkomstenbelasting die je betaalt. Dat betekent dat je er nu geen inkomstenbelasting over hoeft te betalen. Die belasting betaal je pas op het moment dat je de pensioenuitkering ontvangt. Je valt dan in een lagere schaal voor de inkomstenbelasting, waardoor je daar per saldo geld aan overhoudt.

Tip: het is verstandig om je over het pensioen te laten adviseren. Je hebt als zelfstandige allerlei mogelijkheden. Hier zijn kosten en risico’s aan verbonden, dus zorg ervoor dat je je alles duidelijk laat uitleggen. Maak dan pas een keuze uit de verschillende varianten, om te voorkomen dat je kiest voor een pensioenoplossing die uiteindelijk toch niet goed bij je past.

Moet ik me aansluiten bij een pensioenregeling?

Je bent als zzp’er in principe vrij om pensioen op te bouwen zoals je dat wilt. Of om geen pensioen op te bouwen natuurlijk. Toch is er sprake van een aantal uitzonderingen. Zowel werknemers als zelfstandigen in de volgende beroepsgrepen moeten zich aanmelden voor deelname aan het pensioenfonds:

  • Schilders-, glaszetters- en afwerkbedrijf

  • Natuursteenbedrijf, terrazzo-/vloerenbedrijf en stucadoors- en afbouwbedrijf

  • Apothekers

  • Dierenartsen

  • Fysiotherapeuten

  • Verloskundigen

  • Huisartsen

  • Medisch specialisten

  • (Kandidaat) notarissen

  • Loodsen

  • Roeiers in het Rotterdamse havengebied

Tip: in sommige gevallen kun je de pensioenregeling die je had uit loondienst voortzetten. Het is dan natuurlijk belangrijk dat je vanuit de loondienst start met het ondernemerschap. En dat het pensioenfonds de mogelijkheid biedt om hier mee door te gaan. Je hoeft dan niet te wisselen, waardoor de kans groot is dat je hiermee zo voordelig mogelijk uit bent.

Je kunt pensioen opbouwen als zzp’er door te sparen of beleggen, door premie in te leggen voor een lijfrente en door gebruik te maken van de fiscale voordelen die er beschikbaar zijn. Dus spaar of beleg je op een geblokkeerde rekening die pas vrijkomt als je de pensioenleeftijd bereikt? Op die manier hoef je over de inleg nu nog geen inkomstenbelasting te betalen. Dat betekent dat je minder belasting betaalt én dat je pensioen opbouwt voor later. Het is een win-win situatie, met geld dat je nu als het goed is kunt missen.

Aan de slag met je zakelijke rekening

Tegen de tijd dat je de bovenstaande verschillende stappen hebt doorlopen en hebt geregeld is jouw zakelijke rekening waarschijnlijk beschikbaar. En sluit je die rekening af bij N26 of bij Knab? Dan is dat al binnen 10 minuten geregeld, dus dat is dat klaar voordat je dit artikel hebt gelezen.

Zodra je jouw zakelijke rekening kunt gebruiken is het een goed idee om daarmee aan de slag te gaan. Er zijn een paar zaken die je moet regelen om er als zzp’er voor te zorgen dat je daar zoveel mogelijk aan hebt. Wij zetten die voor je op een rij. Zo zorg je ervoor dat je jouw zakelijke rekening koppelt aan de administratie, dat je een factuursjabloon opstelt en dat je een planning maakt om de boekhouding te (laten) doen. Voorkom op die manier dat er zaken blijven liggen, waardoor het financieel allemaal niet op rolletjes loopt. Door daar nu even de tijd voor te nemen zorg je ervoor dat het straks allemaal soepeler gaat en je daar minder tijd en energie aan kwijt bent.

Koppelen aan jouw administratie

Heb je een zakelijke rekening geopend bij Knab en wil je die koppelen aan jouw boekhoudprogramma? Bij MoneyMonk werkt dat heel eenvoudig. We leggen het je in een ander artikel graag uit (https://www.moneymonk.nl/help/534).

Door jouw bankrekening te koppelen aan de administratie maak je het jezelf een stuk makkelijker. Het scheelt veel werk, omdat je bijvoorbeeld niet steeds de betalingen hoeft te controleren. In plaats daarvan zorgt de koppeling ervoor dat de betalingen worden verwerkt. Dat scheelt jou een hoop tijd. Bovendien voorkomt het fouten, omdat je altijd het risico loopt dat je iets verkeerd overneemt. Dat is nu niet meer het geval, dus aan het eind van het (boek) jaar kun je er vanuit gaan dat dit deel van de administratie klopt.

Met de koppeling met jouw administratie bespaar je kostbare tijd, voorkom je vervelende fouten én zorg je ervoor dat je vanuit de boekhouding zoveel mogelijk inzicht hebt. Het is de makkelijkste manier om er steeds voor te zorgen dat je weet hoe je er op dat moment voor staat. Daar hoef je niets voor te doen en de koppeling is blijvend actief. Bij MoneyMonk koppelen we met Knab en N26, net als met alle andere Nederlandse banken waar je een zakelijke rekening kunt openen. Dus wil je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken? Laat de koppeling het werk doen, zodat jij daar veel minder omkijken naar hebt.

Factuursjabloon opstellen

Zodra je de zakelijke rekening hebt geopend en je die kunt gebruiken kun je aan het werk. Daarvoor stuur je vervolgens een factuur aan de klant, die het bedrag overmaakt naar jouw zakelijke rekening.

Om het jezelf makkelijker te maken is het verstandig een factuursjabloon op te stellen. Daarmee zorg je ervoor dat je niet iedere keer een volledige factuur hoeft aan te maken. In plaats daarvan kies je het sjabloon, waarin je alleen de gegevens die wisselen invullen.

Tip: wij leggen je bij MoneyMonk graag uit hoe je een factuursjabloon maakt.

Het sjabloon bevat alle informatie voor op de factuur die niet wisselt bij een volgende klant. De gegevens van jouw bedrijf blijven bijvoorbeeld altijd gelijk, net als het rekeningnummer van de zakelijke rekening die je opgeeft. Het factuurnummer loopt op en de factuurdatum en de uiterste betaaldatum kun je bepalen en laten berekenen. Op die manier voorkom je dat je al die informatie steeds opnieuw op de factuur moet vermelden. In plaats daarvan staat dit al in het sjabloon, dus hoef je alleen de klant en de werkzaamheden nog maar in te vullen.

Tip: heb je vaste klanten waarvan je iedere maand of een andere periode min of meer hetzelfde doet? Daarvoor kun je een herhalende factuur maken. Die laat je bijvoorbeeld iedere maand aanmaken. Je hoeft voor de klant bij de werkzaamheden dan alleen nog maar aan te vullen wat je precies hebt gedaan. Als je maandelijks meerdere facturen maakt zal je zelf merken dat dit veel kostbare tijd scheelt. Het is de makkelijkste manier om tijd te winnen, die je vervolgens weer kunt gebruiken om meer voor jouw klanten te werken.

Planning maken voor de boekhouding

Ten slotte wil je een planning maken voor de boekhouding, zodra je de zakelijke rekening eenmaal hebt. Het maakt niet uit of je daar zelf mee aan de slag gaat of dat je daarvoor samenwerkt met een boekhouder. Zorg er in de beide gevallen voor dat duidelijk is wanneer jij daarmee aan de slag gaat. Of wanneer de boekhouder dat doet, zodat jij daarna weet hoe jouw bedrijf er financieel voor staat. Zorg ervoor dat je plant wanneer je werkt aan de volgende taken:

  • Facturen maken

    Stel je de factuur op als je het werk oplevert? Doe je dat aan het eind van de maand? Bepaal voor jezelf wanneer je factureert. En houd vervolgens de tijd vrij om dat daadwerkelijk te doen. Voorkom dat klanten die je het werk oplevert vervolgens lang moeten wachten op de factuur die je stuurt. Het risico neemt dan toe dat klanten laat of helemaal niet betalen.

  • Betalingen controleren

    Controleer regelmatig de betalingen, bijvoorbeeld twee of drie weken nadat je facturen hebt verstuurd. Als je een bankkoppeling gebruikt gaat dit automatisch. Anders zal je de betalingen moeten downloaden bij de bank of handmatig moeten controleren in het boekhoudprogramma. Houd dit bij, om vast te stellen welke klanten (nog niet) betaald hebben.

  • Herinneringen versturen

    Stuur een betalingsherinnering aan klanten die te laat betalen. Houd het vriendelijk, maar geef aan dat het belangrijk is dat de betaling alsnog plaatsvindt. Probeer dit kort na het verstrijken van de uiterste betaaltermijn te doen, om klanten niet te verrassen met herinneringen voor heel oude facturen.

Starten als ZZP'er?
Probeer MoneyMonk 30 dagen gratis
Ontdek MoneyMonk
Esther toont de app

Enthousiast? Ervaar zelf
het gemak van MoneyMonk

Stap nu over van boekhouden in Excel naar ons gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma!

De eerste 30 dagen gratis, geen betaalgegevens nodig