Eenvoudig boekhoudprogramma: 7 manieren waarop MoneyMonk het je makkelijk maakt (en meer)

Jij zoekt een eenvoudig boekhoudprogramma. Daarom maken we het je met MoneyMonk graag zo makkelijk mogelijk. Je kunt samenwerken met een boekhouder of het gewoon zelf doen. We lichten graag 7 handige functies toe die ervoor zorgen dat je eenvoudig kunt boekhouden, zonder dat je een boekhouder hoeft te zijn.
En we snappen dat meer boekhoudprogramma’s claimen de makkelijkste te zijn. Daarom leggen we je in detail uit hoe het bij ons werkt, zodat je het begrijpt. Want als we het in eenvoudige taal kunnen uitleggen, ga er dan maar vanuit dat de software ook niet onnodig ingewikkeld werkt.
We zeggen namelijk niet voor niets: MoneyMonk, daar ga je van (boek)houden!
Zelf doen of samenwerken met een boekhouder
Voordat we de 7 manieren delen waarop we ons boekhoudprogramma eenvoudig maken voor je eenmanszaak en als zzp’er: wist je dat je eenvoudig kunt samenwerken met een boekhouder? Sterker nog, we hebben een groot aantal boekhouders aan ons verbonden. Zij werken graag met MoneyMonk! We kunnen je zelfs koppelen aan een boekhouder die goed bij je past!
Samenwerken kan op meerdere manieren:
Laten controleren
Jij doet de boekhouding zelf in MoneyMonk, omdat dit heel eenvoudig werkt.
De boekhouder controleert, zodat je zeker weet dat het allemaal klopt.De taken verdelen
Jij maakt facturen en boekt de inkoopfacturen, maar de boekhouder doet de btw-aangifte.
Of je verdeelt de taken op een andere manier, in overleg met de boekhouder.Af en toe meekijken
De boekhouder doet je boekhouding. Jij kunt meekijken wanneer je dat wilt.
Zo ben je altijd op de hoogte van hoe je er financieel voor staat.
Jij en je boekhouder hebben allebei een eigen account, dus het is niet nodig om inloggegevens te delen. Wel zo veilig en eenvoudig!
7 manieren waarop MoneyMonk het makkelijk maakt
Bij MoneyMonk hebben we een doel: boekhouden eenvoudig maken.
Voor jou en andere zzp’ers en ondernemers, voor eenmanszaken en de VOF.
Of we het makkelijkste boekhoudprogramma zijn? Dat beoordeel je natuurlijk zelf.
De onderstaande 7 manieren maken de boekhouding heel eenvoudig.
1. Van offerte naar factuur
Je wilt het liefst ondernemen, dus zo min mogelijk bezig zijn met de administratie. Maar voordat je kunt starten vragen klanten waarschijnlijk om een offerte. Die stel je in MoneyMonk eenvoudig op.
Gaat de klant akkoord en mag je aan de slag? Zowel wanneer je (een deel) vooraf factureert als wanneer je achteraf factureert maken we het je eenvoudig. Je zet de goedgekeurde offerte namelijk met één klik om naar een factuur. Inclusief alle beschrijvingen en gegevens. Dat scheelt tijd.
Tip: vragen jouw klanten om een e-factuur? Ook die verstuur je eenvoudig vanuit MoneyMonk of kan je indienen via het Peppol-netwerk.
2. KvK-gegevens op de factuur
De Belastingdienst stelt een aantal eisen aan facturen die je opstelt en verstuurt. Het is bijvoorbeeld belangrijk om alle benodigde klantgegevens te vermelden, zoals de bedrijfsnaam en het volledige adres.
Het kost onnodig veel tijd om die gegevens zelf op te zoeken, laat staan ze in te vullen op de factuur. Dat kan makkelijker, omdat de gegevens al beschikbaar zijn bij de Kamer van Koophandel.
Dus weet je het KvK-nummer van een klant? Of de bedrijfsnaam van de klant?
Als je die invult, raadplegen wij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Zo vinden we het volledige adres voor je. Deze klantgegevens kan je meteen opslaan, zodat je de volgende keer nog eenvoudiger en sneller een factuur opstelt.
Tip: met het KvK-nummer of de bedrijfsnaam controleer je ook meteen of de opgegeven gegevens kloppen, zodat je zeker weet dat je met de juiste gegevens factureert.
3. Ontvang betalingen via iDEAL
Je wilt eenvoudig boekhouden als zzp’er. Tegelijkertijd helpt het als je het je klanten gemakkelijk maakt, bijvoorbeeld om te betalen. Daarom voeg je heel simpel een iDEAL-betaalknop toe aan de e-mails en bij je facturen.
Vooral als je factureert aan particulieren of aan andere zzp’ers, eenmanszaken en kleine bedrijven is de kans groot dat ze de betaling via iDEAL doen. Voor hen werkt het snel en makkelijk. Bovendien voorkomt het fouten, omdat ze geen rekeningnummers en andere gegevens hoeven over te nemen.
Tip: benieuwd hoe dat werkt? We leggen het je uit in een video van 2 minuten.
4. Bankkoppeling voor banktransacties
We waren het eerste boekhoudprogramma in Nederland met een N26 boekhoudkoppeling voor je bankrekening.
Wat dat betekent? Je koppelt MoneyMonk eenvoudig aan je zakelijke rekening(en). Daarvoor gebruik je onze officiële en veilige PSD2-koppeling, die we kregen van De Nederlandsche Bank (DNB). De koppeling importeert je banktransacties, zodat je veel sneller klaar bent met je boekhouding. Bovendien bekijk je in MoneyMonk zowel de banktransacties als je actuele banksaldo.
Bij ons gebruik je de bankkoppeling helemaal gratis. Bovendien kun je meerdere bankrekeningen koppelen, ook bij meerdere banken. Zo maken we het je écht eenvoudig.
Tip: je denkt er nu misschien nog niet over na, maar met onze bankkoppeling behoud je de vrijheid om over te stappen wanneer je wilt. Zowel van bank als van boekhoudprogramma. Anders dan wanneer je kiest voor een pakket met een bankrekening en boekhoudprogramma in één, zit je bij ons nergens aan vast.
5. Automatische btw-aangifte
Gebruik je onze bankkoppeling voor je zakelijke rekening? Dan kun je de btw-aangifte doen vanuit ons eenvoudige boekhoudprogramma. Dat is binnen 2 minuten geregeld, dus is de makkelijkste manier om dat bij de Belastingdienst aan te leveren.
Hoe het werkt? In MoneyMonk houden we alle administratie voor je bij die nodig is voor de btw-aangifte. Dat deden we altijd al. Dus gebruik je geen bankkoppeling? Dan zetten we alles overzichtelijk voor je op een rij, in het format dat de Belastingdienst gebruikt. Zo is de btw-aangifte alsnog binnen 5 tot 10 minuten geregeld.
Met de bankkoppeling is het nog eenvoudiger. We zetten het aangifteformulier voor je klaar in MoneyMonk. Jij verzendt de aangifte met één klik, gewoon vanuit ons boekhoudprogramma. De Belastingdienst ontvangt je aangifte. Let op: als je een bedrag moet overmaken, kan dat op dit moment nog niet direct vanuit MoneyMonk.
6. Eenvoudig uren en ritten registreren
Voor veel zzp’ers en ondernemers met een eenmanszaak voelt de administratie vooral als extra werk. Dat begrijpen we. Daarom maken we terugkerende taken makkelijker, zoals het registreren van uren en ritten.
De uren wil je registreren, bijvoorbeeld om de Belastingdienst aan te tonen dat je voldoet aan het urencriterium (voor de zelfstandigenaftrek). Daarnaast kun je het gebruiken om je klanten te factureren en inzicht te krijgen in de inzet voor projecten waaraan je werkt.
De ritten registreer je om zakelijke kilometers te declareren. Of om de reiskosten in rekening te brengen bij de klant bijvoorbeeld.
Zowel de uren als de ritten registreer je eenvoudig, zowel als je online inlogt in je boekhouding als in onze MoneyMonk-app voor Android en iOS. We hebben er veel tijd ingestoken om dit makkelijker te maken. Start de timer en houd de tijd bij. Of registreer ritten, inclusief een automatische retour-rit of zelfs op basis van favoriete ritten die je regelmatig maakt.
7. Scan & Herken in de MoneyMonk-app
We noemden de app al even, omdat ook die het eenvoudiger maakt om te boekhouden.
Natuurlijk kun je onderweg de boekhouding erbij pakken. Of zelfs je facturen maken en de banktransacties controleren.
Maar, wat al jaren echt handig werkt is Scan & Herken. Die maakt het heel eenvoudig om bonnetjes of facturen te verwerken in je boekhouding.
Met de app scan je een bonnetje. Of je kunt deze op de computer uploaden. De OCR-software doet de rest, omdat we automatisch allerlei informatie kunnen herkennen. Dat geldt bijvoorbeeld voor:
Factuurdatum
Factuurbedrag
Leverancier (enkel op de computer)
Daarnaast kan je op de computer eenvoudig informatie uit een factuur halen. Denk hierbij aan de volgende gegevens:
Factuurnummer en/of boekstuknummer
Vervaldatum
Omschrijving
Al die gegevens nemen we automatisch voor je over in MoneyMonk. Dat maakt het eenvoudiger om de bonnetjes en (inkoop)facturen te verwerken. Jij bent sneller klaar en wij voorkomen dat er eventuele foutjes ontstaan.
Maar er is nog meer!
Twijfelde je nog of we met deze 7 manieren misschien wel het makkelijkste boekhoudprogramma zijn? We hebben nog veel meer functies ontwikkeld die zorgen voor een eenvoudige boekhouding:
Factuursjablonen per klant
Misschien zou je het liefst verschillende soorten facturen opstellen voor verschillende klanten. Omdat zij daarom vragen, of omdat je dat zelf handig vindt. Bij ons stel je factuursjablonen per klant in, zodat je makkelijk kunt wisselen.Periodieke verkoopfacturen
Factureer je iedere maand of paar maanden hetzelfde aan een klant? Met een periodieke factuur staat die automatisch voor je klaar. Dat scheelt tijd en werkt heel eenvoudig.Klaar voor de inkomstenbelasting
Net als bij de btw-aangifte zetten we ook alle gegevens voor de inkomstenbelasting overzichtelijk voor je op een rij. In het format dat de Belastingdienst gebruikt, zodat je de gegevens bijna 1 op 1 kunt overnemen. Tip: kom je niet uit de inkomstenbelasting? Check het altijd met je boekhouder, om fouten te voorkomen.Inspectie ongebruikelijke rubrieken
Maak het jezelf of je boekhouder makkelijk met onze inspectie voor ongebruikelijke rubrieken. Zo komen eventuele afwijkingen aan het licht, en kun je die eruit halen voordat je de jaarrekening opstelt. Dat voorkomt fouten en scheelt je veel tijd om uit te zoeken wat er precies aan de hand is.Foutopsporing in de boekhouding
Ten slotte gebruik je de module ‘Foutopsporing’ om afwijkende boekingen in de administratie te vinden. Boek je bijvoorbeeld op een grootboekrekening waarop je alleen in uitzonderlijke gevallen kan boeken? Zoals die voor ‘klanten’ of ‘leveranciers’? Daarop boek je normaal gesproken alleen als je werkt met een openingsbalans. Wij sporen de fouten voor je op, zodat je niet onnodig veel tijd kwijt bent om uit te zoeken waar het mis is gegaan.
Onze trots: MoMo de automatiseringsrobot
Als ons eenvoudige boekhoudprogramma voor jou nog niet genoeg is hebben we nog een leuk extraatje: MoMo de automatiseringsrobot.
Die stel je eenvoudig in bij de banktransacties, om automatisch boekingen te doen. Onze boekhoudrobot kan bijvoorbeeld interne overboekingen of de betaling van verkoopfacturen voor je boeken. Ook kan je suggesties maken voor boekingen en deze automatisch laten boeken door MoMo. Je stelt zelf in wat er automatisch geboekt mag worden.
Tip: stel je nog geen automatische boekingen in? Dan ontvang je altijd de suggesties van MoMo, waardoor je veel tijd bespaart met het vinden van de juiste factuur bij een betaling.
Wij doen er alles aan om MoneyMonk een eenvoudig boekhoudprogramma te maken.
Zodat je zelf de boekhouding kunt doen en daarmee sneller klaar bent dan je zou denken.