Starten met boekhouden: waar moet je als zzp'er op letten?

Als starter komt er van alles op je af. Ondernemen is hartstikke leuk, maar er horen ook een aantal verplichtingen bij. Boekhouden is er daar één van. Op de boekhouders en enkele financiële liefhebbers na bepaald geen favoriet van veel starters, maar wel belangrijk.

Je kunt starten met boekhouden door er in ieder geval voor te zorgen dat je de essentiële onderdelen op een rij zet. We schreven een handig eBook voor starters en hun boekhouding, waaruit we je alvast een paar handige tips weggeven.

De essentiële onderzoeken van het boekhouden

Een goede boekhouding, zowel voor starters als voor anderen, bestaat uit 5 essentiële onderdelen:

  • Binnenkomende geldstromen (verkoopfacturen)
  • Uitgaande geldstromen (inkoopfacturen)
  • In- en uitgaande geldstromen (bankmutaties)
  • Contante in- en uitgaande geldstromen (kastransacties)
  • Privé-opnamen en privé-stortingen

Met deze 5 onderdelen zorg je ervoor dat je de financiële feiten van je onderneming vast kunt leggen. Je hebt daar de volgende dagboeken bij nodig: Verkoop, Inkoop, Bank, Kas en Memoriaal. Zorg ervoor dat je deze dagboeken goed vastlegt, zowel voor jezelf als om aan de verplichtingen van de Belastingdienst te voldoen.

Op papier of online boekhouden

Uiteraard kun je boekhouden op de manier die je wenst, zowel op papier als met een boekhoudprogramma. Online boekhouden heeft voor veel ondernemers de voorkeur, omdat je daar de mogelijkheid hebt om alles overzichtelijk bij elkaar te zetten en met één druk op de knop rapportages te maken. Je hoeft zelf niet het overzicht te houden over het papierwerk, in plaats daarvan is alles online beschikbaar.

Starten met online boekhouden?

Probeer MoneyMonk 30 dagen gratis

Start een gratis proefabonnement.
Meer dan 15.000 ondernemers gingen je voor.

4.9 / 5 - Onze klanten op Google+

Gebruik je al een administratie op papier of voel je je daar beter bij? Je hebt in principe dezelfde mogelijkheden, alleen kun je helaas geen gebruik maken van technologische slimmigheden. Dat betekent dat het over het algemeen iets meer werk zal kosten. Daar staat tegenover dat je op papier kunt boekhouden om het tastbaar te maken, voor sommige ondernemers ook iets waard.

Download het gratis Starters-eBook

Goed van start met ondernemen en boekhouden? Download als starter dan ons E-book. Hoe zet je als starter je administratie op, zodat je daarmee stap voor stap aan de slag kunt. In maximaal 20 minuten leestijd ken je de basics van een goede administratie en kun je daarmee meteen van start.

Hoe zet je als starter je administratie op?

Download ons gratis ebook

Hoe zet je als starter je administratie op?
Stuur mij het ebook!

Je leert in dit ebook...

  • Wat het verschil is tussen de boekhouding en administratie
  • Waarom een goede administratie belangrijk is
  • Hoe je je administratie opzet

Leestijd: 15 minuten