Start je gratis proefperiode!

Aan de slag

Door een account aan te maken, ga je akkoord met onze voorwaarden.

  • Geen betaalgegevens nodig
  • Je kan altijd eerst 30 dagen het hele product gratis proberen
  • Je gaat pas betalen als je zelf een abonnement selecteert
  • Kies je geen abonnement, dan ga je naar het gratis abonnement
  • Tijdens je proefperiode kan je gebruik maken van de gratis opstartservice
Support
Blog
Als ZZP'er aan de slag met je online zichtbaarheid in 7 stappen

Als ZZP'er aan de slag met je online zichtbaarheid

Als ZZP'er is het belangrijk om je online zichtbaar te maken zodat klanten je kunnen vinden. Maar hoe doe je dat dan op een manier die ook echt bij je past? In deze blog gaan we in op de reden waarom het belangrijk is om aan je zichtbaarheid te werken als ZZP'er en leggen we je de 7 stappen uit hoe je van jezelf een sterk merk maakt.

Tip: neem ook deel aan het webinar van oud-MoneyMonk'er Rosalie Ywema van Studio Rocket Power speciaal voor MoneyMonk'ers: "7 succesprincipes: online zichtbaar zijn als ZZP'er met een sterk en authentiek merk".





Waarom het belangrijk is om aan je zichtbaarheid te werken als ZZP'er

Je herkent het vast wel: je zit lekker op social media te scrollen en komt een aantal ondernemers tegen die erop los posten. Het is ontzettend duidelijk wie ze zijn, wat ze doen en wie ze helpen. Ze hebben een unieke plek in jouw hoofd weten te veroveren. Hun boodschap is niet alleen duidelijk, maar het ziet er ook visueel aantrekkelijk uit. Dat wil jij ook! Maar hoe doen ze dat toch…

Realiseer je dat als jij je niet zichtbaar maakt jouw potentiële klanten ook niet weten dat je bestaat. En dat is natuurlijk ontzettend zonde!

Maar zichtbaarheid gaat veel verder dan alleen wat posten op social media. Het draait veel meer om een unieke plek in het hoofd van jouw ideale klant krijgen. De mensen in het voorbeeld hebben van zichzelf een merk gemaakt omdat hun boodschap en uitstraling zo stevig staan. Omdat ze dit zo consistent en duidelijk zichtbaar maken weten hun (potentiële) klanten precies wat ze van ze kunnen verwachten. Hun vertrouwen in de ondernemer groeit hierdoor en zal uiteindelijk leiden tot een aankoop.

Door zichtbaar te zijn en hierdoor van jezelf een sterk merk te maken werk je aan een stevige relatie met jouw (potentiële) klanten.

Hoe bouw je een sterk merk?

Nu je weet dat zichtbaar zijn draait om van jezelf een sterk merk te maken i.p.v. af en toe wat online posten is het tijd om te duiken in het opzetten van jouw eigen merk. Net zoals de grote voorbeelden zoals een Nike, IKEA of Coolblue zijn er ook genoeg kleine ondernemers die een sterke positie in hun markt hebben gepakt. Jij kan dit zelf dus ook!

Stap 1: Ontwikkel een succes mindset

Het is misschien niet leuk om te horen, maar succes is 80% mindset en 20% strategie. De allereerste stap naar een succesvol merk en bedrijf begint bij jou. Jouw overtuigingen bepalen alles. Mentale blokkades kunnen je enorm in de weg zitten en tegenhouden. Het is dus belangrijk dat je bewust bent van jouw mindset en deze ontwikkelt om succesvol te kunnen zijn.

Stap 2: Weet wie je bent en waar je voor staat

Succesvolle mensen weten waar ze het voor doen, ze weten wat hun bestaansrecht is. Je purpose is een belangrijk onderdeel van de fundering van je bedrijf en merk omdat het ervoor zorgt dat alles 100% bij je past. Een succesvol merk begint bij jou, door te weten wie je bent en wat je belangrijk vindt. En nog mooier: mensen met dezelfde waarden voelen zich direct tot je aangetrokken!

Stap 3: Raak je ideale klant

Als je iedereen wilt aanspreken, spreek je niemand aan. Zeg niet dat je je op iedereen richt, want daarmee kom je niet verder. Durf te kiezen voor jouw ideale klant en weet precies hoe ze in elkaar steken. Hoe beter jij ze kent, hoe beter je ze kunt aanspreken en overtuigen om bij je te kopen. En hoe fijn is het om alleen nog maar met klanten te werken waar jij energie van krijgt en die je ook echt het beste kunt helpen?!

Stap 4: Deel jouw verhaal

Met jouw verhaal kan je je al automatisch onderscheiden t.o.v. je concurrenten. Je bouwt aan de relatie met jouw ideale klant omdat ze zich erin zullen herkennen. En denk nu niet "mijn verhaal is niet boeiend genoeg", want dat is het wel! Het is uniek en de moeite waard om gedeeld te worden, dus breng het naar buiten.<.p>

Stap 5: Spreek de taal van jouw klant

Taal heeft enorm veel invloed op hoe je overkomt. Door de taal van jouw ideale klant te gebruiken werk je aan het vertrouwen en zet je jezelf neer als een autoriteit in jouw vakgebied. Het vertelt klanten letterlijk wie je bent, dus wees je hiervan bewust en gebruik het consistent!

Stap 6: Onderscheid je visueel

Als laatste stap in het ontwikkelproces ga je jouw identiteit visueel maken. Hiermee kan je in 1 oogopslag duidelijk maken waar je voor staat. Kies de kleuren, typografie, logo en beeldgebruik die volledig bij je passen en de juiste associaties geven aan je ideale klant. Durf op te vallen en ontwikkel je eigen stijl waarmee je je onderscheidt van je concurrenten!

Stap 7: Actie, actie, actie!

Goed, de basis staat. Nu is het tijd om in actie te komen en jezelf zichtbaar te maken! Kennis is waardeloos als je het niet toepast. Durf je perfectionisme los te laten, start klein en ga de eerste stap zetten. Kies de kanalen die bij je passen en ga ermee spelen. Alleen door te doen kan je echt leren. Je kunt het!

Over Studio Rocket Power

Studio Rocket Power helpt startende ondernemers online zichtbaar zijn op een manier die volledig bij ze past en hiermee hun bedrijf te laten groeien. Deze ondernemers zijn ontzettend goed in wat ze doen, maar weten vaak niet hoe ze hun klanten kunnen aantrekken. Rosalie en Denise helpen deze ondernemers om zich vol zelfvertrouwen te onderscheiden door zichzelf te zijn en van zichzelf een ijzersterk en authentiek merk te maken. Dit bieden ze aan met een eigen programma, maar ook in opdracht.

Tip: neem deel aan het webinar van oud-MoneyMonk'er Rosalie Ywema van Studio Rocket Power speciaal voor MoneyMonk'ers: