Algemene Voorwaarden
Versie: 5.0, ingangsdatum 1 januari 2025
Deze MoneyMonk Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten voor de levering van het online boekhoudprogramma “MoneyMonk” en daaraan gerelateerde producten en diensten.
Waar we in deze voorwaarden “MoneyMonk” noemen bedoelen we het programma en die producten en diensten. Met “wij” en “we” bedoelen we onszelf, de leverancier van MoneyMonk (MoneyMonk B.V., KvK nr. 60385014).
Met “Klant” bedoelen we de onderneming die MoneyMonk afneemt, als eenmanszaak, vennootschap onder firma of besloten vennootschap. Met “je” en “jij” bedoelen we jou als vertegenwoordiger van die onderneming.
1. MoneyMonk
1.1 Om MoneyMonk af te nemen sluit je namens de Klant met ons een overeenkomst op abonnementsbasis (‘Abonnement’). Je kunt als eenmanszaak, vennootschap onder firma of besloten vennootschap een Abonnement afsluiten, op de wijze zoals onder 2 beschreven. MoneyMonk mag alleen worden gebruikt voor een beroep of bedrijf en alleen door de Klant waarvoor het Abonnement is afgesloten. Toegang tot MoneyMonk is mogelijk via onze website en onze mobiele app “MoneyMonk”.
1.2 De gebruiksmogelijkheden onder een Abonnement en het abonnementstarief zijn afgestemd op de omzet die je als Klant registreert in MoneyMonk èn het aantal Gebruikers, als gedefinieerd onder 3. Het Abonnement wordt tussentijds automatisch aangepast als bepaalde, vooraf bepaalde, omzetdrempels worden overschreden. Je vindt hierover meer informatie op de prijzenpagina op onze website.
2. Afsluiten van het Abonnement
2.1 Het afsluiten van een Abonnement wordt in gang gezet door het starten van een proefabonnement via onze website. Een proefabonnement geeft de aanvrager gedurende 30 kalenderdagen gratis toegang tot MoneyMonk.
2.2 Op het moment dat je, na de periode van het proefabonnement, aan de hand van ons aanbod een keuze maakt voor een betaalde versie van MoneyMonk èn de bijbehorende voorwaarden accepteert sluit je als Klant het Abonnement af. Dit op voorwaarde dat je voldoet aan de Acceptatiecriteria. Na de datum van het afsluiten van het Abonnement controleren wij binnen 30 dagen of je aan de Acceptatiecriteria voldoet. Als die termijn van 30 dagen is verstreken, zonder afwijzend bericht van ons aan jou, is het Abonnement definitief. Jouw toegang tot MoneyMonk en daarmee verbonden applicaties en databases wordt dan voortgezet. Voor het afnemen van een bankkoppeling gelden aanvullende voorwaarden. Zie daarvoor onder 6.
3. Hoofdgebruiker en Gebruiker
Alleen een rechtsgeldig vertegenwoordiger van de Klant (de “Hoofdgebruiker”) en personen die door hem/haar zijn aangewezen (een “Gebruiker”, oftewel medewerkers of externen, zoals een boekhouder of accountant) mag gebruik maken van MoneyMonk. Dit mag bovendien alleen op voorwaarde dat die Hoofdgebruiker en Gebruiker een eigen gebruikersaccount hebben. Dit gebruikersaccount is persoonlijk, het gebruik van MoneyMonk door meerdere personen onder één gebruikersaccount is niet toegestaan. Voor elke Klant moet er tenminste één gebruikersaccount aanwezig zijn van het type Hoofdgebruiker. De Hoofdgebruiker kan alle functionaliteit van MoneyMonk gebruiken en gebruikersaccounts voor Gebruikers aanmaken en beheren. Alleen de Hoofdgebruiker is bevoegd om het Abonnement te wijzigen of op te zeggen.
4. Gedragscode MoneyMonk
Hoofdgebruikers en Gebruikers moeten de Gedragscode MoneyMonk naleven. Als Klant moet je er op toe zien dat deze naleving plaatsvindt, accepteer je de volledige verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor niet-naleving en zul je ons vrijwaren voor eventuele schade die ontstaat door niet-naleven van de Gedragscode MoneyMonk door Hoofgebruikers of Gebruikers.
5. Intellectueel eigendom
5.1 Alle rechten, inclusief intellectuele eigendomsrechten, op alle versies van MoneyMonk, de website, de mobiele app “MoneyMonk” en alle met deze website en mobiele app samenhangende werken zoals ontwerpen, interfaces en databases, berusten bij ons of onze leveranciers. Als Klant krijg je hierop, gedurende de looptijd van het Abonnement, een niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht.
5.2 Als Klant behoud je de rechten op de gegevens die je invoert in MoneyMonk. Wij gebruiken die gegevens niet voor eigen doeleinden, behalve om: (i) te controleren of de overeenkomst wordt nagekomen en (ii) de Gedragscode MoneyMonk wordt nageleefd en (iii) (de omzetgegevens) om het abonnementstype te bepalen, zoals beschreven onder 1.2. Voor deze doeleinden verleen jij als Klant ons gedurende de looptijd van het Abonnement een gebruiksrecht.
6. Bankkoppeling
Om aan klanten een bankkoppeling te mogen aanbieden moeten wij op grond van onze PSD2 vergunning voldoen aan wet- en regelgeving zoals de Wwft, WFT en sanctiewetgeving. Om hieraan te voldoen moeten wij zorgen dat alleen die klanten voor een bankkoppeling in aanmerking komen die aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Voordat wij voor jou als Klant een bankkoppeling kunnen aanmaken controleren wij daarom of je aan aanvullende acceptatiecriteria voldoet. Dit doen wij aan de hand van de informatie en medewerking die wij je verzoeken te verstrekken als je een bankkoppeling aanvraagt.
Als je als Klant niet aan de Aanvullende Acceptatiecriteria voldoet of niet aan je informatie- en medewerkingsplicht voldoet kunnen we je geen bankkoppeling aanbieden.
Als je een bankkoppeling hebt maar niet langer aan de Aanvullende Acceptatiecriteria voldoet of ons niet, op ons verzoek, aanvullende informatie of medewerking verleent kunnen wij deze intrekken.
7. Functioneren MoneyMonk
Wij doen ons best om ervoor te zorgen dat MoneyMonk up-to-date is op het punt van de Nederlandse wet- en regelgeving die geldt voor financiële bedrijfsadministraties, dat MoneyMonk - buiten gepland onderhoud - zoveel mogelijk beschikbaar is en dat MoneyMonk geen defecten of kwetsbaarheden bevat. Wij garanderen deze zaken echter niet.
Gebruikers die een storing, defect of onjuistheid ontdekken kunnen dit melden via onze Klantenservice. Wij doen ons best dit zo snel mogelijk op te lossen maar maken onze eigen afweging wat betreft spoedeisendheid en afhandeltijd. We kunnen er ook voor kiezen om defecten pas in de volgende versie van MoneyMonk te herstellen.
8. Klantenservice
Communicatie tussen ons en Hoofdgebruikers en Gebruikers verloopt via onze Klantenservice. Die is bereikbaar per e-mail, telefoon of door het aanmaken van een support-ticket, met gebruik van de contactgegevens die, net als de openingstijden van de Klantenservice, zijn te vinden op https://www.moneymonk.nl/support. Dit geldt voor communicatie over het Abonnement, voor het doorgeven van storingen, defecten of onjuistheden als beschreven onder 7 en om je te ondersteunen bij het gebruik van MoneyMonk.
De Klantenservice mag verzoeken tot ondersteuning die zij wat betreft inhoud of tijdsbeslag onredelijk vindt (bijvoorbeeld gegevensherstel buiten de overeengekomen herstelverplichtingen) weigeren, of voor de uitvoering van een (volgens de Klantenservice) niet-regulier verzoek een redelijke vergoeding vragen.
9. Onderhoud MoneyMonk
Wij en onze leveranciers voeren van tijd tot tijd onderhoud uit aan MoneyMonk en aan de infrastructuur waar deze op draait. Dat kan bedoeld zijn om te zorgen dat de infrastructuur blijft functioneren, om te zorgen dat de software up-to-date en veilig blijft of om nieuwe functionaliteit toe te voegen. We plannen onderhoud zoveel mogelijk buiten kantoortijden en proberen noodonderhoud zoveel mogelijk te voorkomen. We stellen Hoofdgebruikers en Gebruikers zo goed mogelijk op de hoogte van eventuele niet-beschikbaarheid van MoneyMonk wegens onderhoud door berichten in MoneyMonk. MoneyMonk is een standaardproduct, wat betekent dat we niet garanderen dat alle functionaliteit van een bepaalde versie ook in een nieuwe versie behouden blijft.
10. Verantwoordelijkheid Klant
MoneyMonk is een hulpmiddel om je financiële administratie te voeren. Als Klant blijf je verantwoordelijkheid voor de keuze voor MoneyMonk als oplossing voor jouw behoefte, de door jouw gebruikte apparatuur, software en internetverbinding en de juistheid en volledigheid van de gegevens die je invoert. MoneyMonk controleert deze gegevens niet. Je garandeert als Klant dat je de rechthebbende bent tot deze gegevens. Als Klant ben je ook verantwoordelijk voor het gebruik van de resultaten die in MoneyMonk worden gegenereerd, zoals rapportages. Je realiseert je dat dit geen zogenaamde ‘audited financials’ zijn. Voor controle, beoordeling of advies moet je als Klant een adviseur zoals een boekhouder, accountant of fiscalist inschakelen.
11. 'Erkende Adviseurs'
Via de website bieden wij klanten en websitebezoekers de mogelijkheid in contact te komen met adviseurs die ervaring hebben met MoneyMonk (‘Erkende Adviseurs’). Erkende Adviseurs zijn zelfstandig ondernemers die geen onderdeel zijn van ons bedrijf. Zij zijn bekend met MoneyMonk maar wij staan niet in voor hun kwaliteit als adviseur. Als Klant sluit je zelf een overeenkomst met elke adviseur die je inschakelt en ben je zelf verantwoordelijk voor de keuze voor die adviseur, ook als dit een ‘Erkende Adviseur’ is.
12. Persoonsgegevens
12.1 Voor het aanbieden van MoneyMonk èn binnen de omgeving van MoneyMonk verwerken wij persoonsgegevens. Over welke persoonsgegevens wij verwerken voor welke doelen en hoe wij deze beschermen kun he meer lezen in ons Privacy Statement.
12.2 Op de verwerkingen die wij als verwerker, in de zin van de AVG, doen is onze verwerkersovereenkomstvan toepassing. Voor vragen over het verwerken van persoonsgegevens en het melden van een datalek kunnen Hoofdgebruikers en Gebruikers terecht bij onze Klantenservice.
13. Informatiebeveiliging en back-ups
13.1 We doen ons uiterste best om de gegevens die in MoneyMonk worden verwerkt veilig te houden maar kunnen niet garanderen dat de beveiliging altijd, onder alle omstandigheden, optimaal is. Een algemeen overzicht van de maatregelen die we hebben getroffen om de gegevens te beveiligen vind je in het document “Beveiliging MoneyMonk”. Dit document kun je opvragen bij onze Klantenservice. Als Klant moet je zelf beoordelen of deze maatregelen passend zijn gezien het door jou gewenste niveau van beveiliging.
13.2 Wij behandelen de door jou als Klant verstrekte gegevens vertrouwelijk en delen deze niet met derden behalve wanneer wij dit verplicht zijn op grond van een dwingendrechtelijk voorschrift of een vonnis of bevel van een bevoegde autoriteit. Als dat het geval is informeren we je, tenzij dat op grond van de wet of het vonnis of bevel niet mag. We gebruiken de gegevens die je invoert met gebruikmaking van je gebruikersaccount alleen om de dienst MoneyMonk of ondersteuning te leveren, om technische problemen op te lossen of voor de doeleinden als beschreven onder 5.2.
13.3 In het document ‘Beveiliging MoneyMonk’ is beschreven hoe wij de in MoneyMonk verwerkte gegevens back-uppen. We gaan ervan uit dat je als Klant ook periodiek een back-up maakt van je gegevens en bieden daarvoor een exportmogelijkheid in MoneyMonk aan.
13.4 Als Klant ben je zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van de inloggegevens van je gebruikersaccount, vanaf het moment dat deze aan jee Hoofdgebruiker of Gebruikers zijn verstrekt of door hen zijn gegenereerd. Wij zijn niet aansprakelijk voor misbruik van deze gegevens door een onbevoegde, tenzij het misbruik aantoonbaar het gevolg is van een beveiligingsgebrek aan onze kant.
14. Tarief
Bij het afsluiten van het Abonnement maken wij aan jou bekend wat het abonnementstarief is dat je als Klant maandelijks aan ons verschuldigd bent. Dit tarief wordt automatisch aangepast als je bepaalde omzetdrempels overschrijdt, zie daarvoor de prijzen op onze website. Daarnaast behouden we ons het recht voor om onze tarieven tussentijds te wijzigen. We stellen je daarvan minimaal drie maanden voor de ingangsdatum van de wijziging op de hoogte.
15. Betaling
Als Klant moet je ons machtigen om het abonnementstarief maandelijks automatisch af te schrijven van het door jou opgegeven rekeningnummer. Je ontvangt hiervoor maandelijks een factuur, per e-mail en in MoneyMonk. De betaaltermijn is in de factuur vermeld. Als wij het abonnementstarief niet automatisch kunnen incasseren dan sturen wij je een betalingsherinnering met een betaallink. Je mag als Klant de betaling niet opschorten en het te betalen bedrag mag niet verrekend worden.
16. Looptijd en opzegging Klant
Het Abonnement op MoneyMonk wordt voor onbepaalde tijd aangegaan. Het kan door jou als Klant op ieder moment worden opgezegd. Het Abonnement eindigt in dat geval aan het einde van je dan lopende abonnementsmaand. Opzegging door jou als Klant vindt, om veiligheidsredenen, uitsluitend plaats door middel van het aanmaken van een ticket in MoneyMonk door de Hoofdgebruiker.
17. Opschorting MoneyMonk
Wanneer je als Klant niet voldoet aan een wezenlijke verplichtingen als bepaald in deze MoneyMonk Voorwaarden, waaronder je betalingsverplichting, dan hebben we het recht je gebruik van MoneyMonk op te schorten. Als we van dat recht gebruik maken wordt de toegang tot MoneyMonk geblokkeerd. Kom je als Klant alsnog je verplichting na binnen de door MoneyMonk aan jou gestelde termijn dan krijg je direct weer toegang tot MoneyMonk.
18. Opzegging MoneyMonk
18.1 Wij kunnen het Abonnement aan jou als Klant opzeggen door middel van een e-mail aan het in MoneyMonk geregistreerde e-mailadres. We hanteren daarbij een opzegtermijn van tenminste drie maanden. Het Abonnement eindigt in dat geval op de eerste dag van de maand volgend op het verstrijken van drie volledige kalendermaanden.
18.2 We kunnen het Abonnement onmiddellijk opzeggen als je als Klant:
- niet meer aan de Acceptatiecriteria voldoet;
- na ontvangst van een betalingsherinnering het abonnementstarief niet alsnog binnen 14 dagen betaalt;
- een andere wezenlijke verplichting onder het Abonnement (waar mogelijk na onze aanmaning per e-mail aan het in MoneyMonk geregistreerde e-mailadres) niet nakomt;
- het faillissement of surséance van betaling van jou als Klant wordt aangevraagd of uitgesproken.
19. Gevolgen van opzegging
19.1 Als het Abonnement eindigt, op welke grondslag ook, eindigt per direct het recht van jou als Klant om MoneyMonk te gebruiken, behalve zoals beschreven onder 19.3. Het eindigen van het Abonnement doet niet af aan (betalings-)verplichtingen die vóór de einddatum van het Abonnement zijn ontstaan. Mocht je vervolgens op enig moment opnieuw klant willen worden dan zijn we niet verplicht je opnieuw een Abonnement aan te bieden.
19.2 Bepalingen uit deze MoneyMonk Voorwaarden die geacht worden van toepassing te blijven na het einde van het Abonnement blijven na de einddatum van kracht, zoals 5 (Intellectueel eigendom), 14, 20 (Beperking aansprakelijkheid) en 23 (Toepasselijk recht en bevoegde rechter).
19.3 Na beëindiging van je Abonnement wordt dit omgezet in een kosteloos ‘uitloop-abonnement’. Dat betekent dat je als Klant vanaf de einddatum via het account van de Hoofdgebruiker nog 12 maanden toegang hebt tot MoneyMonk om je gegevens in te zien en/of te downloaden in de door ons aangeboden (gangbare) bestandsformaten. Na afloop van de termijn van 12 maanden eindigt het uitloop-abonnement en zullen alle gegevens van jou als Klant uit MoneyMonk permanent worden verwijderd. Wij aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor die verwijdering.
20. Beperking aansprakelijkheid
20.1 Onze aansprakelijkheid wegens een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst of op een andere juridische grondslag, is beperkt, per schadeveroorzakende gebeurtenis of serie van samenhangende gebeurtenissen, tot een bedrag dat gelijk is aan het in totaal door jou als Klant betaalde abonnementstarief (ex btw) in de 12 maanden voorafgaand aan de gebeurtenis of eerste van de serie gebeurtenissen. Als deze beperking om welke reden ook buiten toepassing wordt verklaard door een bevoegde rechter, zal onze aansprakelijkheid te allen tijde beperkt zijn tot het bedrag dat door onze aansprakelijkheidsverzekeraar in het betreffende geval wordt uitbetaald.
20.2 We zijn nooit aansprakelijk voor gevolgschade zoals gederfde winst, schade van derden, schade wegens beschadiging of verlies van gegevens of boetes.
20.3 De hiervoor genoemde beperkingen zijn niet van toepassing als de schade het gevolg is van opzet of grove nalatigheid van onze bedrijfsleiding.
21. Wijzigingen
Wij mogen deze MoneyMonk Voorwaarden éénzijdig wijzigen na voorafgaande bekendmaking aan de Hoofdgebruiker in MoneyMonk of per e-mail op het in MoneyMonk geregistreerde e-mailadres. De gewijzigde voorwaarden vervangen in dat geval de op dat moment geldende voorwaarden per de bekendgemaakte ingangsdatum, die tenminste 30 dagen na bekendmaking ligt.
22. Vervanging bij nietigheid/vernietiging
Als een bepaling van deze MoneyMonk Voorwaarden door een bevoegde rechter nietig wordt verklaard of vernietigd wordt zullen de overige bepalingen ongewijzigd en onverminderd van kracht blijven en zullen wij de nietige of vernietigde bepaling vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling benadert.
23. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op het Abonnement is Nederlands recht van toepassing. Als zich tussen ons en jou als Klant een geschil voordoet is alleen de bevoegde rechter van de rechtbank te Utrecht bevoegd om hierover te oordelen.