Welk btw percentage hanteer ik bij het doorbelasten van onkosten?

Wanneer je geregistreerde onkosten wilt factureren aan je klant, gebruik je hiervoor het btw-percentage dat gebruikelijk is voor jouw normale omzet.

Factureer jij je omzet normaal tegen het btw-tarief '21% af te dragen', dan gebruik je ook de btw-code '21% af te dragen' op het moment dat je onkosten hebt gemaakt die binnen het lage btw tarief vallen.

Een voorbeeld:

Je hebt voor €109,- kosten gemaakt in het openbaar vervoer, waarbij je 9% btw hebt betaald. Door de kosten te registreren in je administratie vraag je dus €9,- terug bij de btw-aangifte in de voorbelasting. De overige €100,- staan geregistreerd in je administratie als "Kosten".

Met je opdrachtgever heb je afgesproken dat je reiskosten vergoed zullen worden aan de hand van je verkoopfactuur. Je registreert nu de "Onkosten" exclusief de btw, in totaal dus €100,-.

Besluit je de geregistreerde "Onkosten" door te facturen, dan komt er €100,- op de factuurregel, en het btw-percentage dat je normaal voor je omzet hanteert.