Wat moet ik doen met de transacties in de Bank/Kas module?

Bekijk de video

In de Bank/Kas module vind je een overzicht van alle transacties, en hier kan je aangeven hoe je deze wilt verantwoorden in je boekhouding. In dit helpartikel leggen we je uit op welke verschillende manieren dit allemaal mogelijk is.

Transacties verantwoorden (boeken)

Om een volledig inzicht te krijgen in je boekhouding, is het belangrijk dat alle transacties van de bankrekening verantwoord worden. Zo geef je namelijk aan wanneer een factuur betaald is, welke kosten je gemaakt hebt en wat je aan jezelf als loon hebt overgemaakt.
Klik op een transactie en je krijgt bij Boekingen de keuze voor "Koppel deze transactie aan...". De verschillende opties zijn hieronder verder toegelicht:

Verantwoord op "Rubriek"

Transacties die niet gebaseerd zijn op in- of verkoop-facturen kan je hier direct verantwoorden op de bijpassende grootboekrekening (ook wel Rubriek genoemd).
Heb je bijvoorbeeld kosten gemaakt, die je ook direct met de pin hebt betaald? Dan kan je nu meteen aangeven welk type kosten dit zijn geweest en hoef je er dus niet eerst een inkoopfactuur voor te maken.

Tip: Heb je vaker dezelfde afschrijvingen die terugkomen? Stel dan meteen een suggestieregel in zodat je de volgende keer deze rubriek als suggestie van ons krijgt!

Verantwoord als "Factuur"

Openstaande verkoopfacturen kan je aanklikken om zo de betaling hiervan te registreren. Ook in de Facturen module wordt nu geregistreerd dat de factuur betaald is. Als het bedrag en de omschrijving (factuurnummer) overeen komt, tonen we deze altijd bovenin de lijst.
Heb je de factuur buiten MoneyMonk om gemaakt, of wil je deze met terugwerkende kracht alsnog in MoneyMonk krijgen? Dan kan je via '+Verkoopfactuur toevoegen' ook een nieuwe factuur "zonder sjabloon" aanmaken.

Verantwoord als "Inkoopfactuur"

Ook voor openstaande inkoopfacturen kan je hier aangeven dat de betaling gedaan is. Komt het bedrag en de omschrijving (factuurnummer) overeen met de gegevens van een inkoopfactuur, dan geven we je meteen de suggestie om deze te koppelen aan de inkoopfactuur.
Heb je nog geen Inkoopfactuur aangemaakt, maar wil je dat wel? Dan kan je hier via '+Inkoopfactuur toevoegen' een nieuwe aanmaken. We nemen dan het bedrag en datum van de transactie over, zodat je die niet opnieuw hoeft in te vullen.

Verantwoord als "Eigen rekening"

Heb je transacties tussen verschillende rekeningen die in MoneyMonk staan? Dan kan je hier aangeven van welke rekening deze afkomstig is. Wij zorgen dat transacties dan verder boekhoudkundig correct verwerkt worden via de Kruisposten.
Geef hier ook aan, in het geval je rechtsvorm een Eenmanszaak is, dat je een Privé opname hebt gedaan om zo je loon te registreren.

Verantwoord als "Aangifte"

Vastgelegde Btw-aangiftes zijn hier te koppelen aan de transactie van de Belastingdienst. Binnen dit overzicht zie je voor welke periodes en welke bedragen er nog "niet betaalde" btw-aangiftes staan. Door de juiste aan te klikken registreer je dat de aangiftes inmiddels is "betaald".
Heeft de transactie betrekking op een aangifte die niet is vastgelegd in MoneyMonk, klik dan op "Mijn btw-aangifte staat niet in MoneyMonk" om dit toch als een btw-betaling te registreren.