Waar boek ik bepaalde kosten op?

Om het je zo makkelijk mogelijk te maken heeft MoneyMonk een aantal standaard grootboekrekeningen opgenomen in de software. Maar kan je nu geen standaard grootboekrekening vinden die past bij jouw type kosten? Geen probleem, maak er zelf een aan, in het volgende helpartikel vind je meer informatie over hoe je dat doet!

Vanuit de overheid zijn er geen standaard grootboekrekeningen waarop je specifieke kosten moet boeken, je bent daar als ondernemer vrij in om zelf in te richten. Let wel op de volgende twee punten:


  • Zorg dat de BTW-Code die je gebruikt overeenkomt met wat je werkelijk hebt betaald
  • Zorg dat je vergelijkbare kosten consequent boekt op dezelfde grootboekrekening

BTW-Code

Bij het aanmaken van een nieuwe grootboekrekening heb je de mogelijkheid om een "Standaard btw-code" te selecteren. Deze code wordt standaard voor je toegepast op het moment dat je kosten boekt op deze rubriek.
Uiteraard is het mogelijk om tijdens het boeken af te wijken van deze standaard btw-code.

Boek consequent op dezelfde grootboekrekening

Boek terugkerende kosten altijd op dezelfde rubriek om zo het meeste inzicht te houden in de boekhouding. Heb je bijvoorbeeld een abonnement op vakliteratuur? Boek deze kosten dan consequent op de grootboekrekening "Vakliteratuur" of consequent op "Abonnementen". Beide zijn mogelijk, maar haal ze niet door elkaar.
Heb je vaker terugkerende kosten? Bekijk dan hier hoe je " suggestieregels kan aanmaken.

Informeer ook je adviseur op het moment dat je nieuwe grootboekrekeningen aanmaakt. Adviseurs werken soms met eigen grootboekrekenschema (codes van de grootboekrekeningen), waardoor ze het overzicht beter kunnen bewaren. Het is daarom handig om het vooraf even te vragen, zo voorkom je dat er later gecorrigeerd moet worden.