Wat is een 'betalingsverschil' en hoe boek je dit?

Een betalingsverschil ontstaat wanneer het factuurbedrag niet overeenkomt met het bedrag dat is betaald.

Voorbeeld:
Je hebt een verkoopfactuur verstuurd voor € 910,90 maar jouw klant heeft € 910,09 overgemaakt. In dit geval heeft de klant de laatste twee cijfers achter de komma omgedraaid waardoor te weinig is betaald. Een betalingsverschil is het gevolg.

In dit geval loont het niet de moeite om voor € 0,81 cent de klant te verzoeken het restant te betalen. Je kunt dit kleine verschil afboeken als betalingsverschil en het te weinig ontvangen bedrag voor lief nemen.

Wanneer je naar de bankmutatie gaat van € 910,09 en deze koppelt aan de factuur van € 910,90 zie je het volgende staan:
'Er is nog een openstaand bedrag van € 0,81,- ✓ betalingsverschil afboeken'.

Wanneer je op 'betalingsverschil afboeken' klikt, heb je het te weinig ontvangen bedrag weggeboekt en staat je factuur op betaald.

Uiteraard kan in de situatie dat er teveel is betaalt ook het openstaand bedrag worden weggeboekt als 'betalingsverschil afboeken'.

Eenvoudig je administratie op orde?

Je project management en online boekhouding
sluiten naadloos op elkaar aan.