Online administratie: zo verstuur je makkelijk en snel je herinneringen en aanmaningen

Niemand zit te wachten op wanbetalers hoe ga je in de boekhouding om met wanbetalers. Het liefst zie je klanten netjes op tijd betalen, nadat je de factuur verstuurt. Helaas gebeurt dat in de praktijk niet altijd. Je kunt het jezelf gemakkelijker maken met een online administratie. Bijvoorbeeld door eenvoudig tijdige herinneringen en aanmaningen te versturen.

Bij een paar facturen per jaar houd je eenvoudig het overzicht. Verstuur je er maandelijks een paar en zijn het er daardoor enkele tientallen per jaar? Dan wordt het al lastiger om dit handmatig bij te houden. De online administratie kan je dan helpen om tijdige herinneringen en aanmaningen te versturen. Je zit er bovenop, zonder dat je daar veel tijd of moeite in hoeft te steken.

Tijdige herinneringen en aanmaningen

Die tijdige herinnering en aanmaning zijn van belang. Immers, klanten vergeten soms te betalen. Er hoeft geen sprake te zijn van opzet. Met een herinnering zorg je ervoor dat de klant vaak alsnog zal betalen. En blijkt een klant minder enthousiast om de factuur over te maken? Met een tijdige herinnering en aanmaning geef je aan dat je er bovenop zit.

Tip: geef bij een herinnering of aanmaning altijd aan wat de volgende stap zal zijn. En houd je daar aan. Geef bijvoorbeeld aan dat de factuur na een herinnering binnen 14 dagen betaald moet zijn en dat je anders een aanmaning zal versturen. En zorg er daarna voor dat je dit tijdig doet.

Herinnering of aanmaning aanmaken: zo gepiept

De online administratie maakt het makkelijker om herinneringen en aanmaningen herinneringen en aanmaningen maken en versturen. Je kunt in het overzicht van uitstaande facturen precies zien welke er zijn verlopen. En naar welke klanten je eerder een herinnering stuurde of wie er al een aanmaning ontving. Met één blik direct op de hoogte, om daar vervolgens naar de handelen. Zodat je geen herinneringen en aanmaningen vergeet te versturen en je online administratie netjes op orde is.

Tip: de online administratie zal de herinneringen en aanmaningen niet automatisch versturen een herinnering of aanmaning automatisch verstuurd? Soms spreek je met een klant af dat die iets langer kan wachten met de betaling. Je zal daarom altijd handmatig moeten aangeven dat het tijd is voor een herinnering of een aanmaning.

Online administratie voor ZZP’ers

Enthousiast over de mogelijkheden van een online administratie voor ZZP’ers? Gebruik dan MoneyMonk. Je kunt dit gewoon 30 dagen gratis uitproberen, zodat je zelf kunt ervaren hoe je facturen maakt. Herinneringen en aanmaningen heb je wellicht niet meteen nodig. Je kunt wel het overzicht van uitstaande facturen bekijken, zodat je zelf kunt zien hoe je alle informatie in één oogopslag kunt verwerken.