Slimmer factureren voor de btw-afdracht!

Een online administratie voor jou als ZZP’er biedt inzicht en overzicht. Voor meer rust over de boekhouding, waardoor je gebruik kunt maken van slimme tips. Bijvoorbeeld om de btw-afdracht tot 3 maanden uit te stellen. Prettig met het oog op het werkkapitaal, omdat je de btw die je nog van een klant moet ontvangen dan niet hoeft voor te financieren.

We deelden eerder al eens 12 tips voor de btw-aangifte, waarmee je eenvoudig 13 fouten in de online administratie kunt voorkomen. Met name als ZZP’er heb je een aantal mogelijkheden om het jezelf een stuk gemakkelijker te maken. Bijvoorbeeld door slim te factureren, met het oog op de datum die je daarvoor kiest.

Meer informatie over de btw-aangifte?

Download ons gratis ebook

Btw-aangifte
Stuur mij het ebook!

Je leert in dit ebook...

  • Wat btw is en welke aandachtsgebieden er zijn
  • Hoe de btw-aangifte in elkaar zit
  • Ons 5 stappenplan voor het doen van de btw-aangifte

Leestijd: 20 minuten

Wettelijke grens: op de 15e van de volgende maand

Allereerst even de wettelijke kaders, zodat je daar met de online administratie netjes binnenblijft. Je moet uiterlijk op de 15e van de maand factureren, volgend op de maand waarin je de goederen of diensten hebt geleverd. Laten we er in dit voorbeeld vanuit gaan dat je op 20 september diensten levert, die je aan de opdrachtgever gaat factureren.

Je kunt er dan voor kiezen om dat op 30 september te factureren. Je moet de btw-aangifte dan uiterlijk 31 oktober doen (mits je aangifte doet per kwartaal). Je had echter tot 15 oktober de tijd gehad om de factuur te sturen. En had je daar simpelweg één dag mee gewacht tot 1 oktober? Dan had de factuur in het 4e kwartaal gevallen, waardoor je daarvoor uiterlijk 31 januari van het volgende jaar de btw-aangifte dient te doen. Dat betekent dat je 3 maanden extra de tijd hebt om de factuur te innen, zodat je de btw niet hoeft voor te financieren.

Probeer MoneyMonk 30 dagen gratis

Start een gratis proefabonnement.
Meer dan 15.000 ondernemers gingen je voor.

4.9 / 5 - Onze klanten op Google+

Btw-afdracht maximaal 3 maanden uitstellen

Je kunt de btw-afdracht maximaal 3 maanden uitstellen, door slim te factureren vanuit de online administratie. Houd hier vooral rekening mee op de grenzen tussen de verschillende kwartalen. Het is soms de moeite waard om een factuur net over de grens het volgende kwartaal in te tillen. Je voorkomt daarmee dat je de btw al wel af dient te dragen, terwijl je de factuur (en ook de btw) aan de andere kant mogelijk nog niet ontvangen hebt.

Slimmer en sneller factureren met MoneyMonk

En benieuwd hoe andere ZZP’ers ervoor zorgen dat ze slimmer kunnen factureren en gebruik kunnen maken van deze handige tips? Zij maken gebruik van MoneyMonk voor hun online administratie. Dat biedt rust, inzicht en overzicht. Vanuit die rust kun je op zoek gaan naar handige tips om hier slimmer mee om te gaan. De software neemt veel stress over de boekhouding of administratie weg, zodat je daar veel gemakkelijker goed mee om kunt gaan.

Ook slimmer factureren?

Download ons gratis ebook

Hoe worden mijn facturen sneller betaald
Stuur mij het ebook!

Je leert in dit ebook...

  • Hoe je ervoor zorgt dat je factuur sneller betaald wordt binnen de betaaltermijn
  • Hoe je omgaat met verschillende soorten wanbetalers
  • Wat de voordelen zijn van sneller betaald worden

Leestijd: 15 minuten