Hoe boek je rentelasten in je boekhouding?

Rente betaald vanuit je onderneming en benieuwd hoe je die rentelassing in de online boekhouding kunt opnemen? De rente hoort thuis in de winst- en verliesrekening, omdat die van invloed is op het resultaat dat je boekt.

Je kunt de rentelasten in de boekhouding opnemen door een grootboekrekening aan te maken. Het gaat om een kostenrekening, waarop je eventueel meerdere bedragen aan betaalde rente kunt boeken. Je kunt de grootboekrekening bijvoorbeeld ‘Rentekosten (betaalde debetrente)’ noemen, zodat later goed duidelijk is waar het om gaat.

Debetrente in de online boekhouding

Debetrente betaal je als ondernemer wanneer je een kortlopend of langlopend krediet hebt, waarvoor de geldverstrekker rentekosten berekent. We spreken in financiële termen van debetrente. Je kunt de rentelasten opnemen in de online boekhouding door aan te geven welk bedrag je aan rente hebt betaald, het is niet nodig om aan te geven om welk krediet het gaat of wat het uitstaande bedrag daarvan is.

De betaalde debetrente kun je vinden in het overzicht met bankafschrijvingen. Vanuit daar dien je de verschillende betalingen te verantwoorden, zodat je die in de winst- en verliesrekening kunt (laten) opnemen. Het is van belang dat je de betaalde rentelasten in de boekhouding boekt op de grootrekening met debetrente, zodat dit ten koste gaat van het resultaat dat je boekt.

Rentelasten boeken in MoneyMonk

Bij MoneyMonk maken we het je graag gemakkelijk om rentelasten in de boekhouding te boeken, net als de rentebaten die je aan de andere kant mogelijk hebt.

Door vanuit het overzicht met banktransacties aan te geven dat de rentelasten in de grootboekrekening (kostenrekening) terecht moeten komen wordt dit automatisch verwerkt in de winst- en verliesrekening. Je hebt op die manier de juiste boeking gedaan, waardoor de rentelasten ten laste komen van het resultaat en dit overeenkomt met de gerealiseerde situatie.