Hoe boek je bedrijfsmiddelen in de boekhouding?

Bedrijfsmiddelen boeken in de boekhouding?

We spreken van het ‘activeren’ van bedrijfsmiddelen. Dit doe je door middel van een balansrekening, bijvoorbeeld op het moment dat je een nieuwe computer koopt.

Zodra je de computer betaald hebt en je de bankmutatie daarvan hebt geïmporteerd in het online boekhoudprogramma kun je het bedrijfsmiddel activeren. Het gaat om ‘materiële vaste activa’, die je plaatst onder de ‘activa’ op de balans (de linkerzijde). Bedrijfsmiddelen activeren in de boekhouding

Online boekhouden voor je onderneming en een bedrijfsmiddel boeken?

De computer of andere aankoop maakt deel uit van het ondernemingsvermogen, het is waarde die je inbrengt in ruil voor de uitgave die je doet. De linkerzijde van de balans bestaat onder andere uit de vaste activa, de bedrijfsmiddelen zoals een computer of specifieke apparatuur of machines waar je gebruik van maakt.

Online boekhouden met balansrekeningen

Wil je online boekhouden voor je onderneming en het bovendien goed overzichtelijk houden? Zorg er dan voor dat je de verschillende bedrijfsmiddelen in de boekhouding niet zomaar onder de algemene noemer ‘materiële vaste activa’ boekt. In plaats daarvan kun je een specifieke balansrekening aanmaken, in dit geval voor ‘computers’. Je creëert op die manier een handig overzicht van de verschillende materiële vaste activa.

Je kunt de bankmutatie vervolgens toeschrijven aan de balansrekening ‘computers’, waarmee je aangeeft dat je een uitgave hebt gedaan om dit onderdeel van de materiële vaste activa aan te schaffen. Op die manier kun je alle bedrijfsmiddelen in de boekhouding boeken.