Hoe controleer ik verschillen in mijn Banksaldo?

Het getoonde banksaldo in MoneyMonk en op de website van je bank kan van elkaar verschillen. Dit kan verschillende redenen hebben, zo kan het voorkomen dat bepaalde transacties niet zijn meegenomen in de bank import, of er is geen openingsbalans ingesteld.

Wanneer je banksaldo in MoneyMonk niet klopt controleer je eerst of er een openingsbalans is ingesteld, in dit artikel lees je daar meer over. Wil je weten waarom je een openingsbalans in zou stellen, lees dan dit artikel

Als het probleem niet bij de openingsbalans ligt zullen de bankmutaties moeten worden gecontroleerd. Zo kun je zien welke transacties niet goed mee zijn gekomen in de import van bankgegevens.

  • Open Rapportages > Balans > Bankrekening;
  • Selecteer hier een datum range waarvan je de transacties wil bekijken;
  • Maak dit overzicht in je online bankomgeving (werkwijze verschilt per bank);
  • Vergelijk per periode het saldo;

Wanneer je een saldoverschil ontdekt weet je in welke periode er een transactie ontbreekt of dubbel is ingevoerd

  • Open nu Boekhoudkundig > Activa > Bankrekening;
  • Selecteer hier de periode waarin het verschil is ontstaan.

In het overzicht dat je nu hebt gemaakt kun je vinden in welke transacties het verschil is ontstaan. Je kunt er voor kiezen om in je Bank/Kas overzicht een handmatige correctie door te voeren.