Gastblog Femke Hogema: 10 tips voor je aangifte IB2016

De aangifte inkomstenbelasting over 2016 moet binnenkort weer gedaan worden. Je hebt nog wel eventjes, maar, als je stress wilt voorkomen doe je er goed aan nu al met een aantal dingen rekening te houden.

Femke Hogema, auteur van de bestseller ‘Financiën voor ZZP’ers’, maakt financiën leuk, praktisch en toegankelijk. En ze heeft een aantal hele belangrijke, nuttige en geld besparende tips voor je!

Sommige tips zijn voor iedereen, sommige alleen voor ondernemers die zelf hun aangifte inkomstenbelasting doen en sommigen speciaal voor ondernemers die de aangifte inkomstenbelasting uitbesteden aan hun boekhouder / accountant.

Tip 1: Maak een planning (iedereen)

Of je nu zelf je aangifte doet, of dat je hem uitbesteedt, een goede planning voorkomt veel stress. Bepaal voor jezelf wanneer je je uitgifte wilt doen en noteer dat moment in je agenda. Reken vanuit daar terug en bepaal wat je wanneer gedaan wilt hebben. Onderdelen die er in ieder geval in je planning moeten staan zijn:

  • Urenregistratie en kilometeradministratie up to date.
  • Boekhouding bijgewerkt
  • Documenten verzameld (voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2016; kopie laatste bankafschrift zakelijke rekening; kopie bankafschrift privé rekeningen 1 januari 2016; jaaropgave hypotheek; WOZ opgave; fiscale informatie fiscale partner; overzicht betaalde premies AOV; overzicht betaalde premies oudedagsvoorziening; overzicht werkzaamheden die op 31 december 2016 vooruit gefactureerd zijn en werkzaamheden die op 31 december al wel uitgevoerd maar nog niet gefactureerd zijn.)

Tip 2: Maak heldere afspraken (uitbesteden)

Voor je boekhouder / accountant ben jij één van de velen. En als zzp’er ben je meestal niet de allerbelangrijkste. Als je niets afspreekt, ligt jouw dossier straks onderop de stapel. Maak dus goede afspraken met je boekhouder / accountant. Doe dat nu, zodat ook jouw aangifte wordt ingepland!

Maak bijvoorbeeld onderstaande afspraken:

  1. Wanneer lever jij alles aan?
  2. Wat lever je dan precies aan
  3. Wanneer ontvang jij het eerste concept van de cijfers en de vragen die de boekhouder / accountant nog voor je heeft?
  4. Wanneer reageer jij daar op?
  5. Wanneer wordt de definitieve aangifte ingediend?

Nú is het juiste moment om deze afspraken te maken, dus: pak de telefoon!

Tip 3: Hou rekening met de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (iedereen)

Behalve dat we allemaal inkomstenbelasting moeten betalen, moeten we ook een inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet betalen. Het is een hele mond vol, maar het komt erop neer dat je twee blauwe enveloppen ontvangt. En de inkomensafhankelijke bijdrage zvw kan oplopen tot bijna € 3.000 over 2016.

Het is een behoorlijke tegenvaller als je die over het hoofd had gezien. Hou er dus in je hoofd en in je cashflowplanning rekening mee! In tip 10 vertel ik je hoe je berekent hoeveel jij moet reserveren voor de inkomensafhankelijke bijdrage zvw.

Tip 4: Zet het geld apart (iedereen)

Zet maandelijks geld apart zodat de blauwe envelop straks niet als een uiterst onaangename verrassing op de (digitale) deurmat ploft. Wil je weten hoeveel geld je iedere maand opzij moet zetten? Scroll dan snel naar tip 10!

Tip 5: Vraag uitstel aan (iedereen)

Weet je niet zeker of het gaat lukken om de aangifte tijdig (voor 1 mei 2017) te doen? Vraag dan uitstel aan. Dat kan door middel van een telefoontje naar 0800-0543. Als je je burgerservicenummer bij de hand hebt, heb je binnen 1 minuut uitstel tot 1 september 2017.

Tip 6: lever alles in één keer volledig en goed aan (uitbesteden)

Het heen en weer mailen, de vragen als ‘ja maar dat had ik toch al doorgestuurd’ en het checken of alles compleet is, kosten veel geld en tijd. Je bespaart tijd, geld (met gemak honderden euro’s) en ergernis wanneer je alles in één keer, op tijd en goed inlevert:

Alles:
Wat ‘alles’ is, verschilt per ondernemer. Je kunt je boekhouder / accountant vragen of hij een standaard aanleverlijstje heeft, maar je kunt die ook zelf maken en aan hem voorleggen.

In één keer:
Verzamel alles in een (digitaal) mapje en lever het hele (digitale) mapje in één keer aan. Dan hoeft je boekhouder / accountant namelijk maar één keer te controleren of hij alles heeft. Dat scheelt opnieuw tijd en geld.

Op tijd:
Wanneer je een oplever afspraak hebt gemaakt met je boekhouder / accountant (tip 2) dan is het essentieel dat je je hier aan houdt. Een boekhouder / accountant plant jouw aangifte in. Wanneer jij de spullen niet tijdig aanlevert, is het maar de vraag of hij een week later opnieuw tijd voor jouw aangifte kan inplannen. Het is waarschijnlijker dat jouw aangifte opnieuw moet worden ingepland; misschien wel enkele maanden later.

Goed:
Het klinkt voor de hand liggend, maar zorg dat je checkt en dubbelcheckt of je alles goed hebt aangeleverd. Het corrigeren van fouten kost altijd onevenredig meer tijd dan het in één keer goed doen. Een fout moet eerst ontdekt worden, daar moet met jou over gecommuniceerd worden, dan moet jij de juiste gegevens opnieuw aanleveren en dan moeten die opnieuw gecheckt worden. Zet die tijdsinvestering af tegen het uurtarief van je boekhouder / accountant en jouw eigen uurtarief en je weet wat de fout kostte…

Tip 7: Bereken vooraf globaal hoeveel je moet betalen! (Zelf doen)

Sommige ondernemers zeggen: “De aangifte inkomstenbelasting moet je gewoon zelf doen. Makkie. Je vult je getallen in en zet een paar vinkjes en klaar is kees.” En daar zit een kern van waarheid in, het aangifteformulier van de belastingdienst wijst je de weg.

Alleen; als je één vinkje vergeet, kost dat je zo een paarduizend euro. En als je niet weet hoe je de balans moet invoeren, ben je zo een dag (of meer!) aan het zweten boven je computer. Je kunt de aangifte inkomstenbelasting alleen zelf doen als je weet wat je doet. Ik raad je daarom ook aan om, vóórdat je het aangifteprogramma van de belastingdienst opent, zelf op één a-4 uit te rekenen hoeveel je ongeveer moet betalen. Het invullen van het formulier is dan geen Russisch roulette, maar een bewuste actie. En dat betaalt zich uit! In tip 10 geef ik je de handvatten om dat a-4tje op te stellen!

Tip 8: Check de aangifte! (uitbesteden)

En dan komt het moment dat jij conceptcijfers en de aangifte inkomstenbelasting krijgt aangeleverd. Sommige zzp’ers nemen de cijfers door, maar het gros van de zzp’ers gaat uit van de deskundigheid van de expert en denkt ‘het zal wel kloppen’. Niet doen! Je doet daarmee jezelf en je onderneming tekort.

De boekhouder / accountant is ook maar een mens. Hij kan fouten maken. Je bent het aan jezelf en je onderneming verplicht om de aangifte te checken. Om je te helpen met het doen van deze controle, bieden we je graag de training ‘IB voor ZZP in 10 minuten’ van Femke Hogema met korting aan (tip 10).

Tip 9: Ga na of je privékosten (deels) zakelijk kunt opvoeren (iedereen)

Maak jij privé kosten waar je ook zakelijk baat bij hebt? Zoals je telefoon, de internetaansluiting, een vakblad waar je een abonnement op hebt? Dan kun je die kosten (deels) zakelijk opvoeren. Daarmee druk je de winst en daardoor betaal je minder belasting.

Tip 10: Vergroot je kennis en vul het rekenmodel in! (iedereen!)

Zoals je in bovenstaande tips al las, of je de aangifte nu zelf doet of uitbesteedt, het is essentieel dat je zelf vóóraf uitrekent hoeveel inkomstenbelasting je over 2016 moet betalen. Je moet weten hoeveel geld je moet reserveren, maar je moet ook de aangifte kunnen checken. Of je die nu zelf doet of uitbesteedt. Je zult niet de eerste zijn bij wie deze check zo een paarduizend euro oplevert!

Femke Hogema heeft een zeer toegankelijke en betaalbare training gemaakt, en als klant van MoneyMonk krijg je daar zelfs nog korting op!

Dankzij deze training bereken je zelf in een handomdraai hoeveel inkomstenbelasting je over 2016 moet betalen. In de training legt Femke stap voor stap uit hoe de inkomstenbelasting wordt berekend. Zodat je begrijpt hoe het werkt. Daarna vul je het bijgeleverde rekenmodel in en omdat alle tarieven en percentages van 2016 zijn verwerkt in het rekenmodel weet je direct hoeveel inkomstenbelasting jij moet betalen.

Tijdelijke & aantrekkelijke aanbieding voor MoneyMonk-klanten

Femke heeft als missie dat alle ondernemers van Nederland Financieel Bewust ondernemen, dus ze biedt deze training met een waarde van € 99,95 nu voor slechts € 49,95 aan wij mogen je nog € 10,- extra korting aanbieden! Voor slechts € 39,95 exclusief btw weet je precies waar je aan toe bent!

Bestel de training nu hier.

Gebruik kortingscode 'Monk' voor € 10,- extra korting!
Deze aanbieding is geldig tot en met 29 januari 2017.

Bijna 400 zzp’ers gingen je voor!
Ze kochten de training en werden wijzer, bespaarden geld en ervaarden rust!