Na een pittig eerste kwartaal komt de echte klap voor veel ZZP’ers pas in het tweede kwartaal. MoneyMonk onderzocht de verloren omzet.
Utrecht, 16 Juni 2020
Veel ZZP’ers hadden een zwaar eerste kwartaal. Met een dieprood tweede kwartaal daar achteraan leidt 72% in totaal een omzetverlies van meer dan €5.000. Bovendien zag bijna de helft omzet wegvallen door geplande opdrachten die werden geannuleerd of uitgesteld. Zelfstandigen pleiten voor lagere belastingen, een basisinkomen en bijvoorbeeld de mogelijkheid om woonkosten tijdens thuiswerken als zakelijke kosten te mogen boeken.
“We schrokken al van de omzetverliezen bij ZZP’ers tijdens onze eerste enquete op 1 april, maar zien nu pas hoe groot de gevolgen echt zijn,” vertelt Jasper Horstink, oprichter van MoneyMonk. Hij vervolgt: “De grote meerderheid leidt echt forse omzetverliezen, die niet iedereen zomaar zelf op kan vangen.”
Maar liefst 72% van de ZZP’ers liep in de eerste twee kwartalen al meer dan €5.000 omzet mis. Voor 23,8% gaat het om meer dan €10.000 en 7,6% zag al meer dan €25.000 omzet verloren gaan. Daarvoor heeft ruim 8 op de 10 een financiële buffer, maar bijna 27% geeft aan het daarmee nog langer dan 3 maanden uit te houden.
De grootste problemen voor ZZP’ers vormen de (gedeeltelijk) weggevallen omzet, geannuleerde en uitgestelde opdrachten en de noodhulp (TOZO- en NOW-regeling) die straks niet meer beschikbaar is. Ongeveer een kwart van de zelfstandigen kan zichzelf geen of beperkt salaris uitkeren en een vergelijkbare groep draagt wel de financiële lasten voor het gezin.
Zo’n 43% van de ZZP’ers vindt dat de overheid voldoende voor hen doet. De meerderheid is bovendien positief tot neutraal over de toevoeging van de partnertoets. Toch hebben zelfstandigen een paar belangrijke wensen. Ze zouden graag belastingverlagingen zien, net als een basisinkomen en de mogelijkheid om woonkosten tijdens thuiswerken als zakelijke kosten te boeken.
Over MoneyMonk en het onderzoek
MoneyMonk biedt een alles-in-één oplossing voor ondernemers, voor projectmanagement en online boekhouden. Het bedrijf gaat voor ultieme klanttevredenheid en is trots op de 9,6 waar klanten de software mee waarderen. Het onderzoek werd gehouden onder abonnees van de nieuwsbrief, die gevraagd werd naar de effecten van de coronacrisis op hun werk als ZZP'er. Er namen meer dan 600 ZZP’ers deel aan dit onderzoek. https://www.moneymonk.nl/.
EINDE PERSBERICHT
Redactie, het onderstaande is niet voor publicatie.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Jasper Horstink
jasper@moneymonk.nl
+31 (0) 6 11 32 00 95
www.moneymonk.nl