Boeken voor ondernemers: dit lezen jouw collega-ZZP-ers deze zomer
Benieuwd wat jouw collega-ZZP-ers en -ondernemers deze zomer lezen? Het is het ideale moment om het even rustiger aan te doen. Ook als je gewoon thuis blijft, en het ondernemen even op een (iets) lager pitje kan. Of als je er goed de tijd voor hebt, om je helemaal te verliezen in de geweldige boeken die er zijn.
We zetten een aantal boeken voor ondernemers voor je op een rij. Over Facebook en z’n negatieve neveneffecten, over de kracht van goede content en hoe je technologie slim inzet voor jouw bedrijf. En wil je werken aan jouw merk of ben je benieuwd naar de laatste inzichten van Seth Godin? Het wordt een zomer om te lezen, om met meer kennis het volgende seizoen in te gaan!
Boeken voor ZZP-ers en ondernemers
Ondernemers hebben traditioneel weinig tijd. Toch lezen ze bovengemiddeld veel boeken, als je het ze op de man afvraagt. En wat ze lezen? We maakten een lijstje met 5 boeken voor de komende zomer:
- Zucked: Waking Up to the Facebook Catastrophe
- De Power van een Contentplatform
- Technologie is de Baas
- Bouwen aan je merk: Bingemarketing
- Dit is nu Marketing van Seth Godin
1. Zucked: Waking Up to the Facebook Catastrophe
Facebook, Google en Amazon hebben geweldige groei laten zien. Tenminste, als het gaat om omzet, afzet en het aantal minuten per dag dat we hun apps en aanbod gebruikt. Maar, is dat wel zo’n gezonde manier van ‘groei’, voor hen en voor de rest van de wereld? We maken ons steeds meer zorgen over privacy en gezondheid, net als onze democratie en ook de economie. Wat is de rol die deze bedrijven daarin spelen en zouden ze dat niet anders moeten doen?
Roger McNamee beschrijft in Zucked de problemen die er ontstaan. En waar de bedrijven meer aandacht voor zouden moeten hebben. In een pittig boek dat je niet zomaar uitleest, al heb je daar gelukkig heel de zomer de tijd voor. Om te ontdekken hoe de bedrijven geweldig groot werden. En welke verantwoordelijkheid ze nu hebben om daadwerkelijk voor ons allemaal te laten ‘groeien’.
2. De Power van een Contentplatform
Op kleinere schaal benieuwd hoe je jouw eigen invloed als ZZP-er kunt vergroten? Dan is De Power van een Contentplatform een interessante keuze. Van Cor Hospes, die schrijft over het platform met content dat je zelf opbouwt. Door je content niet zomaar elders te plaatsen, maar door in 8 stappen te werken aan een plek die helemaal van jou is.
Hij schrijft gepassioneerd, in veel gevallen uit eigen ervaring. Om haarfijn uit te leggen hoe het werkt en hoe je jouw verhaal met zoveel mogelijk anderen kunt delen. Zonder wollig taalgebruik en holle frases, omdat dit ook jouw contentplatform uiteindelijk niet ten goede zou komen.
3.Technologie is de Baas
Bij MoneyMonk zijn we dol op technologie, om ons online boekhoudprogramma steeds slimmer te maken. Aan de andere kant weten we dat het voor anderen een nachtmerrie is, en dat weer een andere groep er graag meer mee zou doen.
Joop Hazenberg beschrijft in zijn boek Technologie is de Baas hoe technologie de toekomst steeds sneller voor ons zal veranderen. Door Internet of Things en aan de hand van concrete doorbraken, die eraan zitten te komen.
Hij denkt hardop na over auto’s die zelf rijden en hoe zoemende robots het straatbeeld zullen veranderen. En of we daar zomaar mee akkoord gaan, bijvoorbeeld als die de lucht die we allemaal inademen nog verder zullen vervuilen. Iets dat we niet met zekerheid kunnen zeggen, al lijkt duidelijk dat Artificial Intelligence de wereld die we kennen flink op z’n kop zal zetten.
4. Bouwen aan je merk: Bingemarketing
Meer naar het eind van de zomerperiode wil je het vast toepassen op jouw bedrijf, om als ZZP-er of ondernemer nóg beter uit de verf te komen. Door jouw klanten verslaafd te maken zoals aan de series van Netflix en HBO. Met content die uitgroeit tot kaskrakers, aan de hand van 8 duidelijke technieken.
Carlijn Postma deelt haar inzichten, met tips uit bijvoorbeeld de televisiewereld. Om infographics, een eigen website en LinkedIn-posts te maken waarmee je de aandacht trekt. En die vast kunt houden, bijvoorbeeld om alle andere inzichten die je opdeed uit de boeken op een succesvolle manier te delen.
5. Dit is nu Marketing van Seth Godin
Het toetje is van Seth Godin, met zijn nieuwe boek Dit is nu Marketing. Waarin hij uitlegt dat het niet gaat om het hardste schreeuwen, maar om het verbeteren van de wereld om ons heen. Vanuit vrijgevigheid, empathie en emotie, die veel belangrijker zijn geworden binnen marketing.
Hij betoogt hoe we zouden moeten stoppen met liegen, spammen en ons schuldig voelen over wat we doen. Door het op een ethisch veel meer verantwoorde manier aan te pakken. Voor nu en voor de lange termijn, waarmee je er klaar voor bent om er minstens weer een jaar tegenaan te gaan.
Na de zomer aan de slag
Zorg er met de boeken voor ZZP-ers en ondernemers voor dat je een geweldige zomer tegemoet gaat. En dat je daarna met frisse energie aan de slag kunt, om het nog beter te doen dan dat je op dit moment al doet.